• English
    • Türkçe
  • English 
    • English
    • Türkçe
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Mimarlık Fakültesi / Faculty of Architecture
  • City and Regional Planning / Şehir ve Bölge Planlama
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Mimarlık Fakültesi / Faculty of Architecture
  • City and Regional Planning / Şehir ve Bölge Planlama
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Realtime Access Map

İzmir’deki ulaştırma projelerinin kentsel eğilimlere etkileri

Thumbnail
View/Open
Makale (Article) (436.1Kb)
Date
2008
Author
Duvarcı, Yavuz
Selvi, Ömer
Günaydın, Hüsnü Murat
Gür, Güneş
Metadata
Show full item record
Abstract
İzmir’deki önemli ulaştırma projelerinin kentsel eğilimlere olan etkileri Delphi yöntemi sonuçları temel alınarak analiz edilmiştir. Delphi yöntemine göre yakınsama sağlanmış etkiler, sonrasında daha anlamlı ve özet sonuçlar elde etmek amacıyla toplamdaki etkiler yöntemiyle yeniden değerlendirilmiştir. Yönteme göre, mutlak toplam etkilere (MED), net toplam etkilere (NED) ve en genel anlamda etki yeterlik düzeylerine bakılarak genel sonuçlara ulaşılmıştır. En etkili (olumlu/olumsuz yönde) projeler, bütünleştirilmiş raylı toplu taşıma sistemi, mevcut İzmir limanının geliştirilmesi; en fazla etkilenen sosyoekonomik eğilimler ise turizm sektöründeki gelişim, ekonomik gelişme, hava kirliliği ve özel araç kullanım oranı olarak çıkmıştır.
 
The effects of major transportation projects on the urban trends in İzmir were analyzed using the Delphi method. Once the convergence was maintained in the expert opinions, the Delphi results were re-evaluated according to suggested method of total evaluation for obtaining much concise and general results. Accordingly, Absolute Total Impacts (MED), Net Total Impacts (NED) and the impact levels in broader terms were defined. The most effective projects were found to be: Integrated Rail Transportation System, Enhancement of Existing İzmir’s Port. The most impacted trends were: Development in Tourism Sector, Economic Development, Air Pollution and the Rate of Private Car Ownership.
 
URI
https://hdl.handle.net/11147/7308
Collections
  • Architecture / Mimarlık [105]
  • City and Regional Planning / Şehir ve Bölge Planlama [70]
  • Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection [3276]
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection [67]
  • WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection [2953]


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 



| IZTECH OS Policy |
DSpace@IYTE Guide |

DSpace@IZTECH

by OpenAIRE
Advanced Search

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeIZTECH AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeDepartmentPublisherCategoryLanguageAccess TypeIZTECH Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| IZTECH OS Policy || DSpace@IYTE Guide || Library || IYTE || OAI-PMH ||

IZTECH Library, Gülbahçe Kampüsü - 35430 - Urla, İzmir / TURKEY
If you find any errors in content, please contact: openaccess@iyte.edu.tr.

Creative Commons Lisansı
DSpace@IZTECH by IYTE Institutional repository is licensed under a Creative Commons Attribution-Gayriticari-NoDerivs 3.0 Unported License.

DSpace@IZTECH is member of: