Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/13630
Title: | Eğitim yapılarında asansör trafik analizi yöntemlerinin karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma | Other Titles: | A research on comparison of elevator traffic analysis methods in educational buildings | Authors: | Deligöz, Dostcan Harputlugil, Timuçin |
Keywords: | Elevator traffic analysis Elevator traffic calculation Simulation Education buildings |
Publisher: | Gazi Üniversitesi | Abstract: | Purpose: Regarding elevator design in educational buildings; It is aimed to investigate the legal framework, to integrate dynamic simulation programs to design process, to compare traditional and dynamic simulation methods, to evaluate the adequacy of elevator features specified in the legislation and to determine the optimum scenarios according to the minimum requirements.Theory and Methods: Based on the findings of the literature review, which examines the issue of elevator traffic analysis together with the legislation and regulations, the carrying capacities of the elevators in the educational buildings designed by the Ministry of National Education (MNE) are tested. The stability of the system is tested by analyzing the conditions where only the disabled, disabled and building workers can be used together and all building users can use the elevators with the dynamic simulation method (with Elevate Software). The limits of the system are determined based on the waiting times during the peak usage periods. The findings of the study are evaluated according to the waiting times determined by CIBSE Guide D and the Chamber of Mechanical Engineers followed by the discussion of the outcomes.Results: The issue of elevator design has been overlooked in educational buildings, and a comprehensive elevator traffic analysis method has not been defined. For the effective use of all occupants, elevator design should be handled comprehensively with considering potentials of dynamic simulation method.Conclusion: According to the findings of the study, it is noted that the number and capacity of elevators in the legislation for educational buildings are determined only for minimum conditions and for disabled users. In addition, the legislation (considering calculation methodology) is not specific for educational buildings but related with buildings in general with public use. Considering the occupants, and their profiles of the educational buildings, a more comprehensive traffic analysis with the dynamic simulation method may enable the elevators to be designed and to be used more efficiently. Eğitim yapıları gün içinde yoğun kullanıcı hareketinin görüldüğü umumi binalardandır. Düşey dolaşımda ağırlıklı olarak merdiven kullanılsa da asansör bulunması da yönetmelikler tarafından zorunlu tutulmaktadır. Konu ile ilgili standartlar ve yönetmelikler incelendiğinde eğitim yapılarında bulunması gereken asansörlerin kabin sayısı ve kapasitesinin tespiti için açıklanan kapsamlı bir analiz yöntemine veya bir izlenceye rastlanmamıştır. Yapılan çalışmada önemli bir tasarım problemi olan asansör tasarımı; literatür araştırması bulgularına göre asansör trafik analizi açısından incelenmekte ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yapı kataloğunda bulunan okullar üzerinden de hipotetik olarak değerlendirilmektedir. Hem matematiksel hesaba dayalı geleneksel yönteme, hem de dinamik simülasyon programı yardımıyla yapılan modern yönteme göre farklı kullanıcı profillerine göre asansör trafik analizleri yapılarak yapılardaki asansörlerin taşıma kapasitesi sınanmaktadır. Analiz sonuçları, asansör trafiği açısından önemli kabul edilen Ortalama Bekleme Süresi (OBS) açısından değerlendirilerek, sistemlerin limitleri belirlenmektedir. Çalışma kapsamında incelenen hipotetik senaryolara ait trafik analizi sonuçlarına göre; mevzuattaki asgari şartların yalnızca engelli kullanıcıların asansör kullanımı göz önünde bulundurularak belirlendiği, diğer kullanıcıların asansör kullanım olasılığının ise değerlendirilmediği görülmüştür. Eğitim yapıları için mevzuatta belirtilen asansör sayı ve kapasitelerinin ağırlıkla engelli kullanıcı sayısı gözetilerek değerlendirildiği görülmektedir. Tüm kullanıcıları kapsayan detaylı bir asansör trafik analizi yapıldığı yönünde bir bulguya rastlanmamıştır. |
URI: | https://doi.org/10.17341/gazimmfd.1089591 https://hdl.handle.net/11147/13630 |
ISSN: | 1300-1884 1304-4915 |
Appears in Collections: | Architecture / Mimarlık Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.