Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/13630
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDeligöz, Dostcantr
dc.contributor.authorHarputlugil, Timuçintr
dc.date.accessioned2023-07-27T19:50:03Z-
dc.date.available2023-07-27T19:50:03Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn1300-1884-
dc.identifier.issn1304-4915-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17341/gazimmfd.1089591-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/13630-
dc.description.abstractPurpose: Regarding elevator design in educational buildings; It is aimed to investigate the legal framework, to integrate dynamic simulation programs to design process, to compare traditional and dynamic simulation methods, to evaluate the adequacy of elevator features specified in the legislation and to determine the optimum scenarios according to the minimum requirements.Theory and Methods: Based on the findings of the literature review, which examines the issue of elevator traffic analysis together with the legislation and regulations, the carrying capacities of the elevators in the educational buildings designed by the Ministry of National Education (MNE) are tested. The stability of the system is tested by analyzing the conditions where only the disabled, disabled and building workers can be used together and all building users can use the elevators with the dynamic simulation method (with Elevate Software). The limits of the system are determined based on the waiting times during the peak usage periods. The findings of the study are evaluated according to the waiting times determined by CIBSE Guide D and the Chamber of Mechanical Engineers followed by the discussion of the outcomes.Results: The issue of elevator design has been overlooked in educational buildings, and a comprehensive elevator traffic analysis method has not been defined. For the effective use of all occupants, elevator design should be handled comprehensively with considering potentials of dynamic simulation method.Conclusion: According to the findings of the study, it is noted that the number and capacity of elevators in the legislation for educational buildings are determined only for minimum conditions and for disabled users. In addition, the legislation (considering calculation methodology) is not specific for educational buildings but related with buildings in general with public use. Considering the occupants, and their profiles of the educational buildings, a more comprehensive traffic analysis with the dynamic simulation method may enable the elevators to be designed and to be used more efficiently.en_US
dc.description.abstractEğitim yapıları gün içinde yoğun kullanıcı hareketinin görüldüğü umumi binalardandır. Düşey dolaşımda ağırlıklı olarak merdiven kullanılsa da asansör bulunması da yönetmelikler tarafından zorunlu tutulmaktadır. Konu ile ilgili standartlar ve yönetmelikler incelendiğinde eğitim yapılarında bulunması gereken asansörlerin kabin sayısı ve kapasitesinin tespiti için açıklanan kapsamlı bir analiz yöntemine veya bir izlenceye rastlanmamıştır. Yapılan çalışmada önemli bir tasarım problemi olan asansör tasarımı; literatür araştırması bulgularına göre asansör trafik analizi açısından incelenmekte ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) yapı kataloğunda bulunan okullar üzerinden de hipotetik olarak değerlendirilmektedir. Hem matematiksel hesaba dayalı geleneksel yönteme, hem de dinamik simülasyon programı yardımıyla yapılan modern yönteme göre farklı kullanıcı profillerine göre asansör trafik analizleri yapılarak yapılardaki asansörlerin taşıma kapasitesi sınanmaktadır. Analiz sonuçları, asansör trafiği açısından önemli kabul edilen Ortalama Bekleme Süresi (OBS) açısından değerlendirilerek, sistemlerin limitleri belirlenmektedir. Çalışma kapsamında incelenen hipotetik senaryolara ait trafik analizi sonuçlarına göre; mevzuattaki asgari şartların yalnızca engelli kullanıcıların asansör kullanımı göz önünde bulundurularak belirlendiği, diğer kullanıcıların asansör kullanım olasılığının ise değerlendirilmediği görülmüştür. Eğitim yapıları için mevzuatta belirtilen asansör sayı ve kapasitelerinin ağırlıkla engelli kullanıcı sayısı gözetilerek değerlendirildiği görülmektedir. Tüm kullanıcıları kapsayan detaylı bir asansör trafik analizi yapıldığı yönünde bir bulguya rastlanmamıştır.tr
dc.description.sponsorshipThis research is based on the dissertation of Dostcan Delig?z named ?Developing Strategies For User-Oriented Optimization of Vertical Circulation Systems in Intensive Use Buildings? supervised by Timu?in Harputlugil. The authors would like to thank ?ankaya University for their valuable contribution to the research funded by the ?ankaya Univ. Scientific Research Projects unit under the project number MF.20.006.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherGazi Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofJournal of the Faculty of Engineering and Architecture of Gazi Universityen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectElevator traffic analysisen_US
dc.subjectElevator traffic calculationen_US
dc.subjectSimulationen_US
dc.subjectEducation buildingsen_US
dc.titleEğitim yapılarında asansör trafik analizi yöntemlerinin karşılaştırılmasına yönelik bir araştırmatr
dc.title.alternativeA research on comparison of elevator traffic analysis methods in educational buildingsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.authorid0000-0002-3047-6531-
dc.institutionauthorDeligöz, Dostcan-
dc.departmentİzmir Institute of Technology. Architectureen_US
dc.identifier.volume38en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage2595en_US
dc.identifier.endpage2606en_US
dc.identifier.wosWOS:000974876000049en_US
dc.identifier.scopus2-s2.0-85153872397en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıtr
dc.identifier.doi10.17341/gazimmfd.1089591-
dc.authorscopusid58202742300-
dc.authorscopusid35274728000-
dc.identifier.trdizinid1197905en_US
dc.identifier.wosqualityQ4-
dc.identifier.scopusqualityQ3-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextnone-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextNo Fulltext-
item.openairetypeArticle-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Architecture / Mimarlık
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

100
checked on Nov 25, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.