Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7452
Title: A research for understanding the hierarchy of senses in spatial imagery
Other Titles: Mekansal imgelemde duyuların hiyerarşisini anlamak üzerine bir araştırma
Authors: Tamişçi, Bike Çisem
Advisors: Çil, Ela
Keywords: Spatial memory
Spatial perception
Space (Architecture)
Senses
Experience
Publisher: Izmir Institute of Technology
Source: Tamişçi, B. Ç. (2019). A research for understanding the hierarchy of senses in spatial imagery. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey
Abstract: The thesis focuses on senses, perception, memory and spatial imagery for exploring the hierarchy of senses in spatial imagery. An idea has emerged in the literature and architectural education that the sense of vision is dominant. In this study, whether this idea is correct or not is analyzed through student texts. In this study, the texts of the second, third and fourth-grade architecture students who took “Spatial Perception and Representation” course at Izmir Institute of Technology (IYTE) examined. Within the scope of the research, written, anonymous, positive and negative memory space texts collected from the students. The sentences analyzed according to sensory coding for both positive and negative memory texts. During this study, the senses used by the students in describing the spaces in their memories and the raids of these senses were examined and found a hierarchy or primacy of senses was tried to be made. The collected data analyzed. These data interpreted in the light of the information obtained from the pioneers in the literature research.
Bu çalışma mekânsal imgelemde duyuların hiyerarşisini araştırmaktadır. Tez kapsamında, duyular, algı, bellek ve mekânsal imgelem üzerine odaklanılmaktadır. Literatürde ve mimarlık eğitiminde görme duyusunun baskın olduğuna dair bir ön yargı oluşmuş olup, bu çalışma kapsamında da bu ön yargının doğru olup olmadığı öğrenci metinleri üzerinden analiz edilmiştir. Araştırmada, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE)nde “Mekânsal Algı ve Temsil” dersini alan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf mimarlık bölümü öğrencilerinin, kendilerini en mutlu ve mutsuz hissettikleri mekânları anlattıkları metinler incelenmiştir. Araştırma kapsamında, öğrencilerden yazılı, isimsiz, olumlu ve olumsuz olacak şekilde metinler toplanmıştır. Metinler olumlu ve olumsuz metinler olmak üzere, cümle cümle analiz edilmiştir. Bu incelenme sırasında, öğrencilerin anılarındaki mekânları betimlemelerken kullandıkları duyular ve bu duyuların baskınlarına bakılmış ve duyuların bir sıralaması yapılmaya çalışılmıştır. Toplanan veriler, literatür araştırmasında öncülerden elde edinilen bilgiler ışığında analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.
Description: Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2019
Includes bibliographical references (leaves: 90-97)
Text in English; Abstract: Turkish and English
URI: https://hdl.handle.net/11147/7452
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001909.pdfMasterThesis6.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

100
checked on Apr 15, 2024

Download(s)

282
checked on Apr 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.