Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/7452
Title: | A research for understanding the hierarchy of senses in spatial imagery | Other Titles: | Mekansal imgelemde duyuların hiyerarşisini anlamak üzerine bir araştırma | Authors: | Tamişçi, Bike Çisem | Advisors: | Çil, Ela | Keywords: | Spatial memory Spatial perception Space (Architecture) Senses Experience |
Publisher: | Izmir Institute of Technology | Source: | Tamişçi, B. Ç. (2019). A research for understanding the hierarchy of senses in spatial imagery. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey | Abstract: | The thesis focuses on senses, perception, memory and spatial imagery for
exploring the hierarchy of senses in spatial imagery.
An idea has emerged in the literature and architectural education that the sense
of vision is dominant. In this study, whether this idea is correct or not is analyzed
through student texts.
In this study, the texts of the second, third and fourth-grade architecture students
who took “Spatial Perception and Representation” course at Izmir Institute of
Technology (IYTE) examined. Within the scope of the research, written, anonymous,
positive and negative memory space texts collected from the students. The sentences
analyzed according to sensory coding for both positive and negative memory texts.
During this study, the senses used by the students in describing the spaces in
their memories and the raids of these senses were examined and found a hierarchy or
primacy of senses was tried to be made.
The collected data analyzed. These data interpreted in the light of the
information obtained from the pioneers in the literature research. Bu çalışma mekânsal imgelemde duyuların hiyerarşisini araştırmaktadır. Tez kapsamında, duyular, algı, bellek ve mekânsal imgelem üzerine odaklanılmaktadır. Literatürde ve mimarlık eğitiminde görme duyusunun baskın olduğuna dair bir ön yargı oluşmuş olup, bu çalışma kapsamında da bu ön yargının doğru olup olmadığı öğrenci metinleri üzerinden analiz edilmiştir. Araştırmada, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE)nde “Mekânsal Algı ve Temsil” dersini alan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf mimarlık bölümü öğrencilerinin, kendilerini en mutlu ve mutsuz hissettikleri mekânları anlattıkları metinler incelenmiştir. Araştırma kapsamında, öğrencilerden yazılı, isimsiz, olumlu ve olumsuz olacak şekilde metinler toplanmıştır. Metinler olumlu ve olumsuz metinler olmak üzere, cümle cümle analiz edilmiştir. Bu incelenme sırasında, öğrencilerin anılarındaki mekânları betimlemelerken kullandıkları duyular ve bu duyuların baskınlarına bakılmış ve duyuların bir sıralaması yapılmaya çalışılmıştır. Toplanan veriler, literatür araştırmasında öncülerden elde edinilen bilgiler ışığında analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. |
Description: | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2019 Includes bibliographical references (leaves: 90-97) Text in English; Abstract: Turkish and English |
URI: | https://hdl.handle.net/11147/7452 |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T001909.pdf | MasterThesis | 6.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
166
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
420
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.