Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7452
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇil, Ela
dc.contributor.authorTamişçi, Bike Çisem-
dc.date.accessioned2019-12-10T13:20:10Z
dc.date.available2019-12-10T13:20:10Z
dc.date.issued2019-07en_US
dc.identifier.citationTamişçi, B. Ç. (2019). A research for understanding the hierarchy of senses in spatial imagery. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/7452
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2019en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 90-97)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe thesis focuses on senses, perception, memory and spatial imagery for exploring the hierarchy of senses in spatial imagery. An idea has emerged in the literature and architectural education that the sense of vision is dominant. In this study, whether this idea is correct or not is analyzed through student texts. In this study, the texts of the second, third and fourth-grade architecture students who took “Spatial Perception and Representation” course at Izmir Institute of Technology (IYTE) examined. Within the scope of the research, written, anonymous, positive and negative memory space texts collected from the students. The sentences analyzed according to sensory coding for both positive and negative memory texts. During this study, the senses used by the students in describing the spaces in their memories and the raids of these senses were examined and found a hierarchy or primacy of senses was tried to be made. The collected data analyzed. These data interpreted in the light of the information obtained from the pioneers in the literature research.en_US
dc.description.abstractBu çalışma mekânsal imgelemde duyuların hiyerarşisini araştırmaktadır. Tez kapsamında, duyular, algı, bellek ve mekânsal imgelem üzerine odaklanılmaktadır. Literatürde ve mimarlık eğitiminde görme duyusunun baskın olduğuna dair bir ön yargı oluşmuş olup, bu çalışma kapsamında da bu ön yargının doğru olup olmadığı öğrenci metinleri üzerinden analiz edilmiştir. Araştırmada, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE)nde “Mekânsal Algı ve Temsil” dersini alan ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf mimarlık bölümü öğrencilerinin, kendilerini en mutlu ve mutsuz hissettikleri mekânları anlattıkları metinler incelenmiştir. Araştırma kapsamında, öğrencilerden yazılı, isimsiz, olumlu ve olumsuz olacak şekilde metinler toplanmıştır. Metinler olumlu ve olumsuz metinler olmak üzere, cümle cümle analiz edilmiştir. Bu incelenme sırasında, öğrencilerin anılarındaki mekânları betimlemelerken kullandıkları duyular ve bu duyuların baskınlarına bakılmış ve duyuların bir sıralaması yapılmaya çalışılmıştır. Toplanan veriler, literatür araştırmasında öncülerden elde edinilen bilgiler ışığında analiz edilmiş ve yorumlanmıştır.en_US
dc.format.extentix, 121 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSpatial memoryen_US
dc.subjectSpatial perceptionen_US
dc.subjectSpace (Architecture)en_US
dc.subjectSensesen_US
dc.subjectExperienceen_US
dc.titleA research for understanding the hierarchy of senses in spatial imageryen_US
dc.title.alternativeMekansal imgelemde duyuların hiyerarşisini anlamak üzerine bir araştırmaen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.institutionauthorTamişçi, Bike Çisem-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Architectureen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001909.pdfMasterThesis6.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.