Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/7314
Title: | Köprülerde deneysel modal analiz uygulamaları | Other Titles: | Applications of experimental modal analysis for bridges | Authors: | Dönmez, Cemalettin Karakan, Eyyüb |
Keywords: | Finite elements Modal analysis System identification Modal analiz Sonlu elemanlar Yapısal tanılama |
Publisher: | TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası | Source: | Dönmez, C., and Karakan, E. (2009). Köprülerde deneysel modal analiz uygulamaları. İMO Teknik Dergi, 20(4), 4851-4863. | Abstract: | Deneysel modal analiz son 30 yıldır çeşitli araştırmacılar tarafından yapısal sistemlerin
durum tespiti/izlemesi ve hasar tanılaması amacıyla kullanılmaktadır. Ölçüm ve analizlerin
tekniğine uygun olarak tasarlanıp uygulanması durumunda bu teknik ile yapısal bir sistemin
dinamik özellikleri (frekanslar, sönüm oranları ve modal şekilleri) kestirilebilmektedir.
Sistemde oluşacak herhangi bir hasarın sistemin sıkılığını ve aynı zamanda dinamik
özelliklerini değiştireceği gerçeğinden yola çıkılırsa, hasar öncesi ve sonrası dinamik
özelliklerin izlenmesi sayesinde yapıda oluşan hasarlar tahribatsız bir biçimde tespit
edilebilir. İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE), İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde bir
TÜBİTAK projesi kapsamında deneysel modal analiz tekniğinin kullanılması yönünde
çalışmalar yapılmaktadır. Bu bildiri kapsamında deneysel modal analiz tekniklerinin
köprülerin durum tespiti ve hasar tanılamasında ne şekilde uygulanabileceği konusunda
kısa bir özet verilecek ve İYTE’de bugüne kadar öğrendiğimiz teknikleri uygulamada
gösterebilmek amacı ile laboratuvarda imal, basitleştirilmiş bir köprü maketi üzerinde
modal analiz teknikleri kullanılacak ve sonuçlar sergilenecektir. Ayrıca maket köprünün
sonlu elemanlar modeli kurularak analiz ve deney sonuçları karşılaştırılacak ve sonuçlar
irdelenecektir. Experimental modal analysis is used by researchers for the purpose of condition assessment and damage detection of structural systems. If the experiment and analysis are performed accordingly, it is possible to identify the dynamic parameters of the systems such as natural frequencies, damping ratios and the modal vectors. Since any damage in the system changes the stiffness and at the same time dynamic parameters of the system, it is possible to detect and locate the damage in the system. System parameters should be identified before and after the damage for such an evaluation. Experimental modal analysis technique is under study in IYTE, Civil Engineering Department. Through the paper a limitedliterature survey will be presented in relation with the application of modal analysis techniques for condition assessment and damage detection of bridges. Also a simple bridge model will be tested and analyzed with techniques that we have acquired in IYTE up to now. In order to discuss the results of the modal analysis results, a finite element model of the model bridge will also provided. |
URI: | https://hdl.handle.net/11147/7314 | ISSN: | 1300-3453 |
Appears in Collections: | Civil Engineering / İnşaat Mühendisliği Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection |
Show full item record
CORE Recommender
SCOPUSTM
Citations
3
checked on Nov 15, 2024
WEB OF SCIENCETM
Citations
2
checked on Nov 9, 2024
Page view(s)
894
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
96
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.