Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/6579
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDönmez, Cemalettinen_US
dc.contributor.advisorEğilmez, Oğuz Özgüren_US
dc.contributor.authorAkbaba, Andaç-
dc.date.accessioned2017-12-13T13:54:42Z
dc.date.available2017-12-13T13:54:42Z
dc.date.issued2017-07
dc.identifier.citationAkbaba, A. (2017). Stiffnes requirements of shear diaphragms used to brace steel I-beams. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/6579
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Civil Engineering, Izmir, 2017en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 75-78)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe buckling capacity of steel I-beams can be increased by providing lateral bracing along the length of the beams by either cross-frames or diaphragms. Metal sheeting that is often used in steel building and bridge constructions to support the fresh concrete, acts like a shear diaphragm and provides continuous bracing to steel beams. In building industry, metal deck forms are considered as a lateral support to the beams. However, due to their flexible connection detail between the girder and shear diaphragm, metal deck forms are not considered as a brace source for bridge construction industry. But with the recent studies, by improvements of the flexible connection details, metal decking can be used as a bracing system. An adequate bracing system must possess sufficient stiffness and strength. A computational study was conducted to investigate stiffness requirements of shear diaphragms used to brace stocky and slender steel I-beams. Both doubly and singly symmetric sections were studied. The computational study consists of eigenvalue buckling analyses on perfectly straight twin-girder system braced by shear diaphragms and large deformation analyses with imperfect girders with different configurations of girder sections and spans. A three dimensional computer programme was utilized to perform analytical studies. Analytical model is verified by a full-scale twin-girder system laboratory test that is carried out on a previous study. Stiffness requirements have been proposed for shear diaphragms used to brace stocky and slender steel I-beams.en_US
dc.description.abstractÇelik I-kirişlerin burkulma kapasitesi, noktasal veya sürekli destek elemanları kullanılarak artırılmaktadır. Yapım aşamasında taze betonu taşımak için kiriş uzunluğunca kullanılan trapez sac kalıplar, bir kayma diyaframı gibi davranırlar ve çelik kirişlere sürekli destek sağlarlar. Çelik yapı endüstrisinde, sac kalıplar kirişlere yatay destek elemanı olarak değerlendirilirler. Fakat sac kalıplar, kiriş ve kalıp arasındaki bağlantı detayının esnekliğine bağlı olarak, çelik köprü endüstrisinde bir destek elemanı olarak değerlendirilmemektedir. Ama son zamanlardaki çalışmalar, bağlantı detaylarındaki iyileştirilmeler ile sac kalıpların destek elemanı olarak kullanılabileceğini göstermiştir. Bir destek elemanının görevini yerine getirebilmesi için yeterli rijitliğe ve dayanıma sahip olması gerekmektedir. Narin gövdeli çelik kirişleri destekleyen kayma diyaframlarının rijitlik gerekliliklerini araştırmak için sayısal bir çalışma yapılmıştır. Çift ve tek simetri eksenli kesitler incelenmiştir. Analiz çalışmaları mevcut yamukluğu olmayan kiriş ve kayma diyaframlarından oluşan sistemin öz-değer burkulma analizlerini ve mevcut kusuru bulunan kirişlerden oluşan kayma diyaframlarının büyük deformasyonlar teorisine göre analizlerinden oluşmaktadır. Analizleri yürütmek için üç boyutlu sonlu elemanlar programından yararlanılmıştır. Analitik model daha önceki çalışmalarda kullanılan tam ölçekli bir test modeline ait analiz sonuçlarıyla karşılaştırılmış ve doğrulanmıştır. Kiriş orta açıklığında noktasal destek elemanı bulunduran kirişler de analiz edilmiştir. Narin gövdeli çelik I-kirişleri destekleyen kayma diyaframları için minimum rijitlilik gereklilikleri önerilmiştir.en_US
dc.format.extentxii, 80 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBracingen_US
dc.subjectStiffnessen_US
dc.subjectSteel beamsen_US
dc.subjectMetal deck formworksen_US
dc.titleStiffnes requirements of shear diaphragms used to brace steel I-beamsen_US
dc.title.alternativeNarin çelik kirişlere stabilite desteği sağlayan kayma diyaframlarının rijitlik gerekliliklerien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.institutionauthorAkbaba, Andaç-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Civil Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001587.pdfMasterThesis4.4 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

146
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

116
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.