Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/6537
Title: | Design modification of a front window mechanism for the cabin of an earth moving machine | Other Titles: | Bir iş makinası kabini için ön cam mekanizması tasarım güncellemesi | Authors: | Jovichikj, Radomir | Advisors: | Kiper, Gökhan | Keywords: | Mechanisms Construction machinery Virtual work method Window structure |
Publisher: | Izmir Institute of Technology | Source: | Jovichikj, R. (2017). Design modification of a front window mechanism for the cabin of an earth moving machine. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey | Abstract: | This thesis study investigates the front window mechanism used in an earth
moving machinery. Since the mechanism is actuated by the operator, the required
actuation force for the mechanism needs to be as minimum as possible. The problem of
this thesis is defined by Turkey branch of Mecalac Company and the final test of this
study are performed in their facility.
First, the problem definition and aim of the study is presented. Furthermore, the
literature review is also presented. Then, the current mechanism attached on the earth
moving machinery is investigated. Firstly, kinematic analysis is performed in order to be
able to perform the force analysis. Following that, using three different approaches
(Newton-Euler approach, virtual work method and graphical approach), the static force
analysis is done. The aim of this analysis to obtain the required actuation force, both for
opening and closing the mechanism. By using three different approaches, the result
obtained after each method are compared and confirmed. Furthermore, a simulation of
the mechanism is prepared in MATLAB/Simulink® environment. This step provided a
numerical simulation verification for the resulting actuation forces. Then the work carried
out for the minimization of the actuation force is presented. By changing the parameters
of the springs attached on the current mechanism, changing the link lengths of the
mechanism and changing the application point of the actuation force, the change in the
magnitude of the required actuation force is observed and minimized. Among all trials,
only changing the spring position led to useful results. Finally, the test setup to measure
the performance and experimentally verify the proposed solution is explained and the
results are given. The results show that with the modified location of the spring, both of
the maximum force requirements and the work requirements are lowered. Bu tez çalışması bir iş makinasında kullanılan ön camı tahrik eden bir mekanizmayı incelemektedir. Bahsi geçen ön camı operator tarafından el ile tahrik edildiğinden, gerekli olan tahrik kuvveti olabildiğince az olmalıdır. Bu tez çalışmasına konu olan problem, Mecalac şirketinin Türkiye ofisi tarafından tanımlanmıştır ve çalışmanın değerlendirilmesi için gerekli testler bahsi geçen firmada yapılmıştır. Önce problem tanımı ve tez çalışmasının amacı verilmiştir. Ayrıca, yapılmış olan literatür araştırması da sunulmuştur. Sonra, iş makinası üzerinde aktif olarak kullanılan mekanizma incelenmiştir. Mekanizmanın kinematik analizi ile static kuvvet analizleri sunulmuştur. Statik kuvvet analizi üç farklı yöntem (Newton-Euler metodu, virtüel iş pirensibi ve grafik yöntem) kullanılarak yapılmıştır. Bu analizlerin amacı, mekanizmayı açmak ve kapatmak için gerekli olan tahrik kuvvetlerinin hesaplanmasıdır. Üç farklı yöntem kullanılarak, elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış ve doğrulanmıştır. Ayrıca, MATLAB/Simulink® ortamında hazırlanmış olan bir simülasyon da sunulmuştur. Böylece statik kuvvet analizi sonucunda elde edilen değerler bir simülasyon tarafından doğrulanmıştır. Daha sonra mekanizmada mevcut bulunan yay, uzuv boyutları, tahrik kuvveti uygulama noktası gibi parametreler değiştirilerek, mekanizmayı tahrik etmek için gerekli olan kuvvet azaltılmaya çalışılmıştır. Tüm bu denemelerden yalnızca yayın yerinin değiştirilmesi faydalı sonuç vermiştir. Son olarak, tahrik kuvvetinin minimize edilmesi için önerilen yöntemin doğrulanması amacıyla tasarlanmış test düzeneği ve elde edilen sonuçlar verilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre yeni yay konumunda hem azami kuvvet gereksinimi, hem de toplam yapılan işte azalma olduğu tespit edilmiştir. |
Description: | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2017 Includes bibliographical references (leaves: 55) Text in English; Abstract: Turkish and English |
URI: | http://hdl.handle.net/11147/6537 |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koleksiyonu / Sustainable Green Campus Collection |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T001629.pdf | MasterThesis | 7.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
30,316
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
84
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.