Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/6537
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKiper, Gökhanen_US
dc.contributor.authorJovichikj, Radomir-
dc.date.accessioned2017-12-05T11:30:14Z
dc.date.available2017-12-05T11:30:14Z
dc.date.issued2017-07
dc.identifier.citationJovichikj, R. (2017). Design modification of a front window mechanism for the cabin of an earth moving machine. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/6537
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2017en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 55)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and English
dc.description.abstractThis thesis study investigates the front window mechanism used in an earth moving machinery. Since the mechanism is actuated by the operator, the required actuation force for the mechanism needs to be as minimum as possible. The problem of this thesis is defined by Turkey branch of Mecalac Company and the final test of this study are performed in their facility. First, the problem definition and aim of the study is presented. Furthermore, the literature review is also presented. Then, the current mechanism attached on the earth moving machinery is investigated. Firstly, kinematic analysis is performed in order to be able to perform the force analysis. Following that, using three different approaches (Newton-Euler approach, virtual work method and graphical approach), the static force analysis is done. The aim of this analysis to obtain the required actuation force, both for opening and closing the mechanism. By using three different approaches, the result obtained after each method are compared and confirmed. Furthermore, a simulation of the mechanism is prepared in MATLAB/Simulink® environment. This step provided a numerical simulation verification for the resulting actuation forces. Then the work carried out for the minimization of the actuation force is presented. By changing the parameters of the springs attached on the current mechanism, changing the link lengths of the mechanism and changing the application point of the actuation force, the change in the magnitude of the required actuation force is observed and minimized. Among all trials, only changing the spring position led to useful results. Finally, the test setup to measure the performance and experimentally verify the proposed solution is explained and the results are given. The results show that with the modified location of the spring, both of the maximum force requirements and the work requirements are lowered.en_US
dc.description.abstractBu tez çalışması bir iş makinasında kullanılan ön camı tahrik eden bir mekanizmayı incelemektedir. Bahsi geçen ön camı operator tarafından el ile tahrik edildiğinden, gerekli olan tahrik kuvveti olabildiğince az olmalıdır. Bu tez çalışmasına konu olan problem, Mecalac şirketinin Türkiye ofisi tarafından tanımlanmıştır ve çalışmanın değerlendirilmesi için gerekli testler bahsi geçen firmada yapılmıştır. Önce problem tanımı ve tez çalışmasının amacı verilmiştir. Ayrıca, yapılmış olan literatür araştırması da sunulmuştur. Sonra, iş makinası üzerinde aktif olarak kullanılan mekanizma incelenmiştir. Mekanizmanın kinematik analizi ile static kuvvet analizleri sunulmuştur. Statik kuvvet analizi üç farklı yöntem (Newton-Euler metodu, virtüel iş pirensibi ve grafik yöntem) kullanılarak yapılmıştır. Bu analizlerin amacı, mekanizmayı açmak ve kapatmak için gerekli olan tahrik kuvvetlerinin hesaplanmasıdır. Üç farklı yöntem kullanılarak, elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış ve doğrulanmıştır. Ayrıca, MATLAB/Simulink® ortamında hazırlanmış olan bir simülasyon da sunulmuştur. Böylece statik kuvvet analizi sonucunda elde edilen değerler bir simülasyon tarafından doğrulanmıştır. Daha sonra mekanizmada mevcut bulunan yay, uzuv boyutları, tahrik kuvveti uygulama noktası gibi parametreler değiştirilerek, mekanizmayı tahrik etmek için gerekli olan kuvvet azaltılmaya çalışılmıştır. Tüm bu denemelerden yalnızca yayın yerinin değiştirilmesi faydalı sonuç vermiştir. Son olarak, tahrik kuvvetinin minimize edilmesi için önerilen yöntemin doğrulanması amacıyla tasarlanmış test düzeneği ve elde edilen sonuçlar verilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre yeni yay konumunda hem azami kuvvet gereksinimi, hem de toplam yapılan işte azalma olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.format.extentxi, 55 leaves
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMechanismsen_US
dc.subjectConstruction machineryen_US
dc.subjectVirtual work methoden_US
dc.subjectWindow structureen_US
dc.titleDesign modification of a front window mechanism for the cabin of an earth moving machineen_US
dc.title.alternativeBir iş makinası kabini için ön cam mekanizması tasarım güncellemesien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.institutionauthorJovichikj, Radomir-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koleksiyonu / Sustainable Green Campus Collection
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001629.pdfMasterThesis7.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

30,322
checked on Dec 2, 2024

Download(s)

84
checked on Dec 2, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.