Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/5247
Title: | Faculty Office Buildings as Work Environments: Spatial Configuration, Social Interaction, Collaboration and Sense of Community | Other Titles: | Çalışma Ortamı Olarak Fakülte Ofis Binaları: Mekansal Organizasyon, Sosyal Etkileşim, İşbirliği ve Topluluk Hissi | Authors: | Kılıç Çalğıcı, Pınar Czerkauer-Yamu, Claudia Çil, Ela |
Keywords: | Collaboration Sense of community Social interaction Work spaces Space syntax |
Publisher: | İstanbul Teknik Üniversitesi | Source: | Kılıç Çalgıcı, P., Czerkauer-Yamu, C., and Çil, E. (2013). Faculty office buildings as work environments: Spatial configuration, social interaction, collaboration and sense of community. A/Z ITU Journal of the Faculty of Architecture, 10(2), 178-197. | Abstract: | We aim to identify the role of spatial configuration in the social interaction, collaboration and sense of community at academia. We focus on the spatial configuration of three school buildings used by three different departments within the campus of a university in Izmir and utilize both spatial and social data. We have analyzed spatial data by Visual Graph Analysis (VGA) and searched for the spatial integration of the buildings with different plan typologies, but all have cell-based office configuration, which constitute linear plans with atrium, L-shaped and square with repeating floor plans. Social data is gathered by a questionnaire survey that is conducted with faculty members enquiring their office location in relation to spatial integration, sense of community, interaction and collaboration. We use correlation and regression analyses for the analyses of social data. Findings suggest that collaboration is independent of the plan typology but spatial integration promotes interaction and sense of community. Bu çalışmada, mekânsal organizasyonun akademideki sosyal etkileşim (social interaction), işbirliği (collaboration) ve topluluk hissi (sense of community) üzerindeki rolü saptanmaya çalışılmıştır. Bu amaçla İzmir‟de bir üniversitede bulunan üç farklı fakülte binasına odaklanılarak hem sosyal, hem de mekânsal veriler üzerinde çalışılmıştır. Mekânsal veriler, Visual Graph Analysis (VGA) kullanılarak analiz edilmiş ve avlulu, lineer planlı, L ve kare planlı olmak üzere farklı plan tipolojilerinde mekânsal entegrasyon hesaplanmıştır. Sosyal veriler, fakültelerdeki akademisyenlere düzenlenen ve akademisyenlerin ofis lokasyonlarının mekânsal entegrasyon, topluluk hissi, sosyal etkileşim ve işbirliği ile olan ilişkisini sorgulayan bir anket çalışması ile toplanmıştır. Sosyal verilerin analizi için korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, işbirliğinin plan tipolojisinden bağımsız olduğunu, mekânsal entegrasyonun ise sosyal etkileşim ve topluluk hissi ile ilişkili olduğuna işaret etmektedir. |
URI: | http://hdl.handle.net/11147/5247 | ISSN: | 1302-8324 1302-8324 |
Appears in Collections: | Architecture / Mimarlık Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koleksiyonu / Sustainable Green Campus Collection |
Show full item record
CORE Recommender
SCOPUSTM
Citations
6
checked on Dec 21, 2024
Page view(s)
442
checked on Dec 23, 2024
Download(s)
248
checked on Dec 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.