Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/12798
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Kiper, Gökhan | - |
dc.contributor.author | Cebeci, Yunus | - |
dc.date.accessioned | 2023-01-24T08:15:00Z | - |
dc.date.available | 2023-01-24T08:15:00Z | - |
dc.date.issued | 2022-10 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11147/12798 | - |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=qVqOZFj2DwNmvdf1oGFYiFoapkVNfcj9QbowiMHOE3gAuY8cXdEhlRYw9VTqwb69 | - |
dc.description | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2022 | en_US |
dc.description | Includes bibliographical references (leaves. 55-58) | en_US |
dc.description | Text in English; Abstract: Turkish and English | en_US |
dc.description.abstract | With the emerging space activities, use of deployable structures for aerospace applications increased in recent years. Deployable masts are special types of these structures where longitudinal deployment is required and deployable truss mast is one of the deployable mast types. In this thesis, a new design methodology for deployable truss masts is introduced resulting in superior packing ratio. It is a type of a Wren platform which has a single degree of freedom, and it is called HiDAM: Highly Deployable Articulated Mast. The mathematical model for HiDAM is constructed and the packing ratio is maximized by optimizing part lengths. Considering the set design requirements, the constructional design is carried out, first in two dimensions where mathematical model is developed, then in three dimensions. Along with the constructional design, the prototype of HiDAM is manufactured and assembled for a single deployable unit with which overall mechanism movement can be seen. It is presented that with the proposed deployable truss mast HiDAM, the packing ratio can be increased by about 12% compared to the most recent deployable truss mast examples in the literature. | en_US |
dc.description.abstract | Gelişen uzay faaliyetleri ile son yıllarda uzay uygulamaları için katlanabilir yapıların kullanımı artmıştır. Katlanabilir direkler ise uzunlamasına konuşlandırmanın gerekli olduğu bu yapıların özel tipleridir ve katlanabilir kafes direkler de katlanabilir direkler tiplerinden biridir. Bu tezde, katlanabilir kafes direkler için halihazırda kullanılan katlanabilir kafes direklerin katlanma oranını artırmak için yeni bir tasarım metodolojisi tanıtılmıştır. Tek serbestlik derecesine sahip bir Wren platformu türü olan bu direk HiDAM: Highly Deployable Articulated Mast (Yüksek Katlanma Oranına Sahip Mafsallı Direk) olarak adlandırılmıştır. HiDAM için matematiksel model oluşturulmuş ve parça uzunlukları optimize edilerek katlanma oranının artırıldığı gösterilmiştir. Belirlenen tasarım gereksinimleri göz önünde bulundurularak, önce matematiksel modelin geliştirildiği iki boyutlu, ardından üç boyutlu yapı tasarımı yapılmıştır. Yapısal tasarımın yanı sıra, HiDAM'ın prototipi için, genel mekanizma hareketinin görülebildiği katlanabilir tek modül üretilip montajı gerçekleştirilmiştir. Önerilen katlanabilir kafes direk HiDAM ile, literatürdeki en güncel katlanabilir kafes direk örneklerine kıyasla, katlanma oranının yaklaşık %12 oranında artırılabileceği gösterilmiştir. | en_US |
dc.format.extent | x, 58 leaves | - |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | 01. Izmir Institute of Technology | en_US |
dc.relation | Uydu Bileşenlerinin Konumlandırmasına Yönelik ve Yüksek Katlanma Oranına Sahip Katlanabilir Direk Mekanizmaları Tasarımı | tr |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | HiDAM | en_US |
dc.subject | Deployable structures | en_US |
dc.subject | Deployable truss masts | en_US |
dc.subject | Aerospace applications | en_US |
dc.title | Design of Hidam: Highly Deployable Articulated Mast for Positioning of Satellite Components | en_US |
dc.title.alternative | Uydu bileşenlerinin konumlandırmasına yönelik ve yüksek katlanma oranına sahip katlanabilir direk mekanizması tasarımı | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-0722-582X | - |
dc.department | Thesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineering | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.relation.grantno | 120M812 | en_US |
dc.identifier.wosquality | N/A | - |
dc.identifier.scopusquality | N/A | - |
dc.identifier.yoktezid | 767867 | en_US |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10486031.pdf | Master Thesis | 3.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
220
checked on Dec 23, 2024
Download(s)
708
checked on Dec 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.