Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/9643
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDoğan, Fehmi
dc.contributor.advisorKasalı, Altuğ
dc.contributor.authorGünaydın, Cansu-
dc.date.accessioned2020-08-28T07:32:19Z
dc.date.available2020-08-28T07:32:19Z
dc.date.issued2019-11en_US
dc.identifier.citationGünaydın, C. (2019). A model to interpret bio-inspired design and its impact on design curricula. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/9643
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2019en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 98-106)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractInspirations from nature is widely used in the field of design. Rising concerns about the irreversible and hazardous effects of humankind, direct the developments in the field of design and technology once again to nature. Biomimicry is a term that connotes the life and imitation of nature and this imitation can be applied also in the context of design as in many areas of life. Nowadays, design has started to use not only the simulation of the shapes of nature but also the structural and systemic features of the nature. In the field of architecture, there is a rising interest towards buildings designed by bio-inspired processes together with the seek for sustainable solutions. Architecture schools which are following the advancements in contemporary built environment and building technologies started to include bio-inspired design courses into their curriculums. Within the scope of this thesis the prominent bio-inspired architectural products are examined in order to; (1) a categorization proposal is developed to read bioinspired design approaches, (2) the impact and the place of bio-inspired design approaches in leading architectural school’s curriculum.en_US
dc.description.abstractTasarım alanında doğadan esinlenmeler oldukça yaygın olarak kullanılmaktadır. İnsanoğlunun doğa üzerindeki geri döndürülemez etkileri ve bunların yarattığı endişeler tasarım ve teknoloji alanındaki gelişmelerin yönü doğayı korumaya yönelik üretimlere çevrildi. Biyomimikri köklerine bakıldığında yaşam ve takliti bir arada bünyesinde barındırmaktadır ve bu taklit hayatın pek çok alanında olduğu gibi tasarım bağlamında da uygulanabilmektedir. Günümüzde tasarım, daha önceki doğayı taklit eden yaklaşımların ötesinde doğanın sadece şekillerinin simülasyonunu içermekle kalmayıp aynı zamanda yapısal ve sistemsel özelliklerini de tasarım ilkesi olarak kullanmaya başlamıştır. Mimarlık camiasında doğadan esinlenerek tasarlanmış binalar ve bunlara duyulan ilgi sürdürülebilirlik arayışlarıyla da giderek artmaktadır. Yapılı çevre ve yeni teknolojilerle entegre olan mimarlık okulları müfredatlarına doğayı taklit eden tasarım derslerini dahil etmeye başlamışlardır. Bu tezin amacı kapsamında doğadan esinlenen mimarlık ürünlerinin başlıca örnekleri incelenerek; (1) doğa esinli tasarım yaklaşımlarını okumak için bir sınıflandırma önerisi geliştirilmiştir, (2) doğa esinlin tasarım yaklaşımlarının önde gelen mimarlık okullarının müfredatına ve önde gelen mimarlık okullarının müfredatındaki yeri incelenmiştir.en_US
dc.format.extentxiv, 112 leaves
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBiomimicryen_US
dc.subjectBiomimetic designen_US
dc.subjectArchitectural educationen_US
dc.subjectArchitecture curriculumen_US
dc.subjectBio-inspired designen_US
dc.titleA model to interpret bio-inspired design and its impact on design curriculaen_US
dc.title.alternativeDoğa esinli tasarımı anlamak ve tasarım müfredatına etkisini yorumlamak üzerine bir modelen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.institutionauthorGünaydın, Cansu-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Architectureen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10168949.pdfMasterThesis6.09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

166
checked on Apr 15, 2024

Download(s)

1,050
checked on Apr 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.