Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/7313
Title: | Kablolu bir köprünün deprem davranışının µ-sentezli aktif kontrolü | Other Titles: | Earthquake response control of a cable-stayed bridge by using μ-synthesis | Authors: | Turan, Gürsoy Voulgaris, Petros Bergman, Lawrence A. |
Keywords: | μ-synthesis Active control Cable-stayed bridge Model reduction μ-sentezi Aktif kontrol Kablolu köprü Model küçültülmesi |
Publisher: | TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası | Source: | Turan, G., Voulgaris, P., and Bergman, L. A. (2009). Kablolu bir köprünün deprem davranışının μ-sentezli aktif kontrolü. İMO Teknik Dergi, 20(4), 4865-4889. | Abstract: | Bu çalışmada çeşitli kontrol algoritmalarının etkinliğini birbiriyle karşılaştırmak amacıyla
oluşturulmuş bir kablolu köprü kontrol model örneği [1, 2] baz alınmıştır. Köprünün sonlu
elemanlar modeli modal önem sırasına göre küçültülerek 1/6 boyutunda bir kontrol tasarım
modeli elde edilmiştir. Köprünün deprem hareketi sırasındaki kritik noktaları dikkatle
gözlenmiş, ve yol seviyesinde kule kesme kuvvetlerinin oluştuğu noktaların kontrolü en zor
noktalar olduğunu ortaya konmuştur. Kontrol amaçlı olarak hidrolik pistonlar kullanılmıştır.
Belirsizliği tolere edebilen bir tasarım önerisiyle, tasarım modeli ile değerlendirme modeli
arasındaki fark sınanmıştır. Ayrıca μ-sentezi esas alınarak bir kontrol denklemi
kurgulanmıştır ve bununla birlikte davranış benzetimi gerçekleştirilmiştir. This study is based on a benchmark control problem for seismic response of cable-stayed bridges that is introduced to compare the effectiveness of various control algorithms [1, 2]. The finite element model of the bridge is arranged according to its modal importance and is reduced to 1/6’th of its size. Special attention is given to the control of critical locations of the bridge response. Among these, the tower shear forces at the deck level were the hardest to reduce by using hydraulic actuators. An uncertainty tolerant design is introduced to account for the design model difference from the evaluation model. Finally, a μ-synthesis based controller is designed and used in the closed loop system simulation of the bridge. |
URI: | https://hdl.handle.net/11147/7313 https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/92363 |
ISSN: | 1300-3453 |
Appears in Collections: | Civil Engineering / İnşaat Mühendisliği Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection |
Show full item record
CORE Recommender
SCOPUSTM
Citations
1
checked on Nov 15, 2024
WEB OF SCIENCETM
Citations
1
checked on Nov 9, 2024
Page view(s)
264
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
82
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.