Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7313
Title: Kablolu bir köprünün deprem davranışının µ-sentezli aktif kontrolü
Other Titles: Earthquake response control of a cable-stayed bridge by using μ-synthesis
Authors: Turan, Gürsoy
Voulgaris, Petros
Bergman, Lawrence A.
Keywords: μ-synthesis
Active control
Cable-stayed bridge
Model reduction
μ-sentezi
Aktif kontrol
Kablolu köprü
Model küçültülmesi
Publisher: TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası
Source: Turan, G., Voulgaris, P., and Bergman, L. A. (2009). Kablolu bir köprünün deprem davranışının μ-sentezli aktif kontrolü. İMO Teknik Dergi, 20(4), 4865-4889.
Abstract: Bu çalışmada çeşitli kontrol algoritmalarının etkinliğini birbiriyle karşılaştırmak amacıyla oluşturulmuş bir kablolu köprü kontrol model örneği [1, 2] baz alınmıştır. Köprünün sonlu elemanlar modeli modal önem sırasına göre küçültülerek 1/6 boyutunda bir kontrol tasarım modeli elde edilmiştir. Köprünün deprem hareketi sırasındaki kritik noktaları dikkatle gözlenmiş, ve yol seviyesinde kule kesme kuvvetlerinin oluştuğu noktaların kontrolü en zor noktalar olduğunu ortaya konmuştur. Kontrol amaçlı olarak hidrolik pistonlar kullanılmıştır. Belirsizliği tolere edebilen bir tasarım önerisiyle, tasarım modeli ile değerlendirme modeli arasındaki fark sınanmıştır. Ayrıca μ-sentezi esas alınarak bir kontrol denklemi kurgulanmıştır ve bununla birlikte davranış benzetimi gerçekleştirilmiştir.
This study is based on a benchmark control problem for seismic response of cable-stayed bridges that is introduced to compare the effectiveness of various control algorithms [1, 2]. The finite element model of the bridge is arranged according to its modal importance and is reduced to 1/6’th of its size. Special attention is given to the control of critical locations of the bridge response. Among these, the tower shear forces at the deck level were the hardest to reduce by using hydraulic actuators. An uncertainty tolerant design is introduced to account for the design model difference from the evaluation model. Finally, a μ-synthesis based controller is designed and used in the closed loop system simulation of the bridge.
URI: https://hdl.handle.net/11147/7313
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/92363
ISSN: 1300-3453
Appears in Collections:Civil Engineering / İnşaat Mühendisliği
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / WoS Indexed Publications Collection

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7313.pdfMakale (Article)1.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Nov 15, 2024

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on Nov 9, 2024

Page view(s)

264
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

82
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.