Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/7180
Title: | The relationship between interactive imagery and shared mental models in design environment | Other Titles: | Tasarım ortamında etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modeller arasındaki ilişki | Authors: | Yazıcı, Gizem | Advisors: | Doğan, Fehmi | Keywords: | Mental models Design learning Design cognition Interactive imagery |
Publisher: | Izmir Institute of Technology | Source: | Yazıcı, G. (2018). The relationship between interactive imagery and shared mental models in design environment. Unpublished master's thesis, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkey. | Abstract: | This study explores the relationship between interactive imagery and shared mental models in a design learning environment. The thesis focuses on design, design learning, and the cognitive components of design. In this research, conceptual project development processes of Izmir Institute of Technology third class architecture students from a studio where four instructors gave desk critiques on a rotational basis are examined. Within the scope of the study, interviews were conducted with four students and four studio instructors. The process was analyzed and interpreted with the collected data and interviews. It is argued that interactive imagery and shared mental models, which are shaped in the studio's desk critiques, juries and panel reviews, affect the students' conceptual project development. It is possible to conclude that if there are more than one studio instructor giving desk critiques on a rotational basis, students may have both advantages and disadvantages. Bu çalışma tasarım öğrenme ortamında etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modeller arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Tez kapsamında, tasarım, tasarım öğrenme ve tasarımın bilişsel bileşenleri üzerine odaklanılmaktadır. Araştırmada, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE) üçüncü sınıf mimarlık bölümü öğrencilerinin kavramsal proje gelişim süreçleri incelenmiştir. Araştırma kapsamında, dört öğrenci ve dört stüdyo yürütücüsüyle görüşmeler yapılmış ve onlardan veriler toplanmıştır. Toplanan veriler ve yapılan görüşmeler ile süreç analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda, tasarım öğrenme ortamı olarak stüdyodaki masa kritikleri, jüriler ve panellerde gerçekleşen etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modellerin öğrencilerin kavramsal proje gelişim süreçlerini etkilediği öne sürülmüştür. Bu çalışmada olduğu gibi, birden fazla stüdyo yürütücüsünün rotasyon yöntemi ile yürüttüğü stüdyoda, öğrencinin daha fazla etkileşimli imgeleme ve daha fazla zihinsel modele maruz kalmasıyla, hem avantaja hem de dezavantaja sahip olabileceği üzerine yorum getirilmiştir. |
Description: | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2018 Includes bibliographical references (leaves: 111-117) Text in English; Abstract: Turkish and English |
URI: | https://hdl.handle.net/11147/7180 |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T001860.pdf | MasterThesis | 6.56 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
324
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
172
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.