Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7180
Title: The relationship between interactive imagery and shared mental models in design environment
Other Titles: Tasarım ortamında etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modeller arasındaki ilişki
Authors: Doğan, Fehmi
Yazıcı, Gizem
Yazıcı, Gizem
Keywords: Mental models
Design learning
Design cognition
Interactive imagery
Issue Date: Dec-2018
Publisher: Izmir Institute of Technology
Source: Yazıcı, G. (2018). The relationship between interactive imagery and shared mental models in design environment. Unpublished master's thesis, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkey.
Abstract: This study explores the relationship between interactive imagery and shared mental models in a design learning environment. The thesis focuses on design, design learning, and the cognitive components of design. In this research, conceptual project development processes of Izmir Institute of Technology third class architecture students from a studio where four instructors gave desk critiques on a rotational basis are examined. Within the scope of the study, interviews were conducted with four students and four studio instructors. The process was analyzed and interpreted with the collected data and interviews. It is argued that interactive imagery and shared mental models, which are shaped in the studio's desk critiques, juries and panel reviews, affect the students' conceptual project development. It is possible to conclude that if there are more than one studio instructor giving desk critiques on a rotational basis, students may have both advantages and disadvantages.
Bu çalışma tasarım öğrenme ortamında etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modeller arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Tez kapsamında, tasarım, tasarım öğrenme ve tasarımın bilişsel bileşenleri üzerine odaklanılmaktadır. Araştırmada, İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE) üçüncü sınıf mimarlık bölümü öğrencilerinin kavramsal proje gelişim süreçleri incelenmiştir. Araştırma kapsamında, dört öğrenci ve dört stüdyo yürütücüsüyle görüşmeler yapılmış ve onlardan veriler toplanmıştır. Toplanan veriler ve yapılan görüşmeler ile süreç analiz edilmiş ve yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda, tasarım öğrenme ortamı olarak stüdyodaki masa kritikleri, jüriler ve panellerde gerçekleşen etkileşimli imgelem ve paylaşılan zihinsel modellerin öğrencilerin kavramsal proje gelişim süreçlerini etkilediği öne sürülmüştür. Bu çalışmada olduğu gibi, birden fazla stüdyo yürütücüsünün rotasyon yöntemi ile yürüttüğü stüdyoda, öğrencinin daha fazla etkileşimli imgeleme ve daha fazla zihinsel modele maruz kalmasıyla, hem avantaja hem de dezavantaja sahip olabileceği üzerine yorum getirilmiştir.
Description: Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2018
Includes bibliographical references (leaves: 111-117)
Text in English; Abstract: Turkish and English
URI: https://hdl.handle.net/11147/7180
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001860.pdfMasterThesis6.56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

6
checked on Oct 28, 2021

Google ScholarTM

Check


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.