Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/6992
Title: | Optimum Design of Composite Hydrogen Pressure Vessels by Stochastic Search Methods | Other Titles: | Stokastik Arama Yöntemleri ile Kompozit Hidrojen Basınçlı Kapların Optimum Tasarımı | Authors: | Sayı, Abdülmecit Harun | Advisors: | Artem, Hatice Seçil | Keywords: | Laminated composites Pressure vessels Hydrogen storage |
Publisher: | Izmir Institute of Technology | Source: | Sayı, A. H. (2018). Optimum design of composite hydrogen pressure vessels by stochastic search methods. Unpublished master's thesis, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkey | Abstract: | Fiber-reinforced composite materials are extensively used in many engineering
applications such as aircraft wings and frames, vehicle drive shafts, sport equipment,
and pressure storage vessels. One of the reasons for the extensive use of laminated
composite materials is their tailorable nature, which allows them to satisfy specific
design objectives in an application. As an application, hydrogen-powered fuel cell
vehicles require high amount of hydrogen to increase distance range. Hence, hydrogen
is pressurized at elevated rates. Since, it is hard to satisfy safety and weight regulations
for high pressure gas, composite storage vessels offering high strength with low weight
are preferred. Optimization techniques are applied to the design of composite pressure
vessels to maximize strength with comprising weight restrictions. In the thesis, first-ply
failure optimizations of stacking sequence design of cylindrical composite pressure
vessels with metal liner having 700-bar working pressure and safety factor of 2.0, have
been performed using stochastic search algorithms which are Differential Evolution and
Nelder Mead. Three separately categorized failure theories; Tsai-Wu, Maximum Stress
and Hashin-Rotem criteria have been incorporated to failure analysis of the vessel
designs. In addition, the effects of volume on the stacking sequence design have been
investigated. Hence, four volumetrically separated pressure vessel designs have been
considered. Change in volume has been provided by inner radius. Single objective
optimization has been set to minimize failure criteria index which incorporates into
classical lamination theory. Fiber orientation angles and number of plies are design
variables. CPU time has been calculated to compare the workloads of algorithms. In
conclusion, optimized pressure vessels have provided design targets and the difference
in volume has caused variable fiber angle orientations, number of plies and CPU time. Günümüzde fiber takviyeli polimerik kompozit malzemeler uzay ve uçak sanayii, savunma sanayi, spor ekipmanları ve ulaşım endüstrilerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Tez çalışmasının konusu filament sarım ile üretilen silindirik kompozit hidrojen depolama tanklarıdır. Hidrojen depolama tanklarının yakıt hücresi ile çalışan araçlarda olduğu gibi hareket halinde kullanılacağı uygulamalarda, özel güvenlik prosedürlerini ve ağırlık limitlerini sağlaması gerekmektedir. Bu sebeple hidrojen depolama tankları, yüksek mukavemetli ve düşük ağırlığa sahip karbon fiber takviyeli polimerik kompozit malzemelerden imal edilmektedir. Bu tezde, “Differential Evolution” ve “Nelder-Mead” stokastik optimizasyon algoritmaları kullanılarak, metal astarlı silindirik kompozit hidrojen depolama tanklarının dizayn ve optimizasyonu gerçekleştirilmiştir. Dizaynların mekanik analizi, klasik laminasyon teorisi ve ince cidarlı basınçlı kap teorisine dayanmaktadır. Çalışmanın amacı, ilk tabaka kırılmasını baz alan 700 bar çalışma basıncı ile 2.0 güvenlik faktörünü sağlayan tank dizaynları geliştirmektir. Bir diğer amaç ise hacim değişiminin fiber oryantasyon açısı ve tabaka sayısına etkisi incelenmiştir. Bu amaçla, 4 farklı hacme sahip silindirik kompozit depolama tank dizaynı optimize edilmiştir. Hacimdeki değişim iç yarıçap ile sağlanmıştır. Farklı olarak kategorize edilmiş Tsai-Wu, Maksimum Stres ve Hashin- Rotem kırılma kriterleri hasar analizi için kullanılmıştır. Optimizasyon işlemlerinde kırılma kriter indeksi minimize edilirken, fiber açı oryantasyonu ve tabaka sayısı değişken bırakılmıştır. Algoritmaların CPU yükünü tespit etmek için işlem zamanları hesaplanmıştır. Güvenlik katsayısını sağlayan basınçlı tankların optimizasyonu gerçekleştirilmiştir ve depolama hacmindeki değişimin fiber açı oryantasyonu, tabaka sayısı ve işlem zamanlarında değişime sebep olduğu görülmüştür. |
Description: | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2018 Includes bibliographical references (leaves: 64-70) Text in English; Abstract: Turkish and English |
URI: | http://hdl.handle.net/11147/6992 |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
T001741.pdf | MasterThesis | 2.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
398
checked on Dec 23, 2024
Download(s)
646
checked on Dec 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.