Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/6879
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGüden, Mustafaen_US
dc.contributor.advisorTaşdemirci, Alperen_US
dc.contributor.authorSarıkaya, Mustafa Kemal-
dc.dateinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2020-12-14-
dc.date.accessioned2018-04-12T08:45:56Z-
dc.date.available2018-04-12T08:45:56Z-
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.citationSarıkaya, M. K. (2017). The deformation behavior of a multi-layered aluminum corrugated structure at increasing impact velocities. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/6879-
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2017en_US
dc.descriptionFull text release delayed at author's request until 2020.12.14en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 97-103)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe compression impact deformation of a layered 1050 H14 aluminum corrugated sandwich structure was determined both experimentally and numerically under low, intermediate and high velocities to investigate the validity of the perfect and imperfect models. Three-dimensional finite element models of the tested specimens were developed using the LS-DYNA. At increasing velocities from quasi-static velocity to 200 m s-1, the tested corrugated structures showed three distinct deformation modes: between 0.0048 and 22 m s-1 the deformation was quasi-static homogenous mode; between 22 and 60 m s-1 a transition mode and above 90 m s-1 a shock mode. These observations were also confirmed by the camera records and model layer strain profiles. The imperfect models predicted the deformation behavior in homogeneous and transition modes, while the imperfect and perfect models both well predicted the shock mode. Layer strain profiles showed that as the velocity increased, the crushed layer densification strains increased. The numerical models and experiments of direct impact tests showed that distal end crushing stress increased with increasing velocity. The increase of the stress within the homogeneous and transient mode velocities was ascribed to the micro-inertia effect and the tested corrugated structure showed a Type II behavior. The rigid perfectly plastic locking (r-p-p-l) model prediction using quasi-static plateau stress and densification strain and quasi-static plateau stress and numerically determined densification strain at that specific velocity resulted higher velocities and full densification, while the r-p-p-l model based on varying plateau stress and densification strain well predicted in the shock mode.en_US
dc.description.abstractKatmanlı 1050 H14 alüminyum dalgalı sandviç yapının basma darbe deformasyonu hem mükemmel hem de kusurlu modellerin geçerliliğini araştırmak için düşük, orta ve yüksek hızlarda deneysel ve nümerik olarak belirlendi. Test edilen örneklerin üç boyutlu sonlu elemanlar modeli LS-DYNA kullanılarak geliştirildi. Yarı statik hızdan 200 m s-1’ye yükselen hızlarda, test edilen dalgalı yapılar üç farklı deformasyon modu göstermiştir: 0,0048 m s-1 ve 22 m s-1 arasındaki deformasyon, yarı statik homojen mod; 22 m s-1 ve 60 m s-1 arasında geçiş modu ve 90 m s-1'in üzerinde bir şok modudur. Bu gözlemler, kamera kayıtları ve model katman gerinim profilleri ile de doğrulanmıştır. Kusurlu modeller, homojen ve geçiş modlarında deformasyon davranışını öngörürken, şok modunda kusurlu ve mükemmel modellerin her ikisi de iyice tahmin edilmiştir. Katman deformasyon profilleri, hız arttıkça ezilmiş tabaka densifikasyon gerinimlerinin arttığını gösterdi. Direkt darbe testi nümerik modelleri ve deneyleri uzak uç çarpışma geriliminin hız arttıkça arttığını gösterdi. Homojen ve geçici mod hızlarındaki gerilim artışı, mikro atalet etkisine bağlıydı ve test edilen katmanlı yapı Tip II davranışı gösterdi. Yarı statik plato gerilimi ve densifikasyon gerinimi ve yarı statik plato gerilimi ve belirli bir hızda sayısal olarak belirlenen densifikasyon gerinimi kullanan katı mükemmel plastik kilitleme (r-p-p-l) modeli tahmini, daha yüksek hızlara ve tam densifikasyona neden olurken, değişen plato gerilimi ve densifikasyon gerinimine dayanan r-p-p-l modeli şok modunda iyice öngörüldü.en_US
dc.format.extentxii, 103 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMetal compositesen_US
dc.subjectAluminum compositesen_US
dc.subjectMechanical testen_US
dc.subjectShock wave propagationen_US
dc.subjectCorrugated structuresen_US
dc.titleThe deformation behavior of a multi-layered aluminum corrugated structure at increasing impact velocitiesen_US
dc.title.alternativeÇok katmanlı ve katlanmış alüminyum bir yapının artan darbe hızlarında deformasyon davranışıen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.institutionauthorSarıkaya, Mustafa Kemal-
dc.departmentIzmir Institute of Technology. Mechanical Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T001717.pdfMasterThesis18.67 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

CORE Recommender

Page view(s)

90
checked on Jul 4, 2022

Download(s)

50
checked on Jul 4, 2022

Google ScholarTM

Check


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.