Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/6432
Title: | Ieee 802.11 Ad-hoc Ağlarda Kalan Sekme Sayısının Uyarlanması ile Çok-sekmeli Yol-atamalarda Ulaştırılan İş Çöküşünün Önlenmesi | Other Titles: | Preventing Goodput Collapse for Multi-Hop Routing in Ieee 802.11 Based Ad-Hoc Networks by Adjusting Residual Hop Count | Authors: | Bayulu, Hande Öncer, Merve Aydoğdu, Canan |
Keywords: | Nesnelerin interneti Ulaştırılan iş Çok sekmeli yol-atama Goodput Internet of things Multi-hop routing |
Publisher: | Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc. | Source: | Bayulu, H., Öncer, M., and Aydoğdu, C. (2017, May 15-18). IEEE 802.11 ad-hoc ağlarda kalan sekme sayısının uyarlanması ile çok-sekmeli yol-atamalarda ulaştırılan iş çöküşünün önlenmesi. Paper presented at the 25th Signal Processing and Communications Applications Conference. doi:10.1109/SIU.2017.7960409 | Abstract: | Nesnelerin interneti (IoT) vizyonu ile gelecekte kablosuz ağların büyümesi, yoğunlaşması ve taşınan trafiğin artması beklenmektedir. Kablosuz ağlarda bugün alışkın olduğumuz tek sekmeli haberleşme yerine çok-sekmeli haberleşme de kullanılabilir. Çok-sekmeli haberleşmenin, büyük ve yoğun kablosuz
ağlar için ortalama trafik yükü altında daha iyi ulaştırılan iş performansı sağladığı gösterilmiştir. Bununla birlikte, ağır trafik yükleri altında paket düşüşünün artması ile ulaştırılan iş çöküşünün yaşanması en büyük sorundur. Bu sorunun nedenlerinden biri, çok-sekmeli haberleşmede tek-sekmeli haberleşmeye
kıyasla karşılaştığımız gizli terminal sorunudur. Bu çalışmada, Kalan Sekme Sayılarına (KSS) göre paketlere öncelik verilmesi ve değişen kapışma penceresi büyüklüğüne ilişkin iki yöntem önerilmiş ve ulaştırılan iş performansı araştırılmıştır. Yapılan çalışmalar sonucunda ulaştırılan iş performansının ağır trafik yükleri altında önemli ölçüde artması sağlanmıştır. With the vision of the internet of things (IoT), it is expected that wireless networks will grow, concentrate and traffic carried will increase in the future. In wireless networks, multi-hop communication can be used instead of single-hop communication that we are accustomed today. Multi-hop communication is known to provide enhanced goodput performance for large and dense wireless networks under moderate traffic load. Nevertheless, the major problem is the goodput collapse experienced under high traffic load due to packet losses. One of the reasons of this problem in multi-hop communication is the emergence of a hidden terminal problem that we are not encountering in single-hop communication. In this study, two methods, prioritizing frames and varying contention window size according to the Residual Hop Count (RHC), are proposed and goodput performance is investigated through simulations. As a result of the studies, the goodput performance has been increased significantly under high traffic load. |
Description: | 25th Signal Processing and Communications Applications Conference, SIU 2017; Antalya; Turkey; 15 May 2017 through 18 May 2017 | URI: | http://doi.org/10.1109/SIU.2017.7960409 http://hdl.handle.net/11147/6432 |
ISBN: | 9781509064946 |
Appears in Collections: | Electrical - Electronic Engineering / Elektrik - Elektronik Mühendisliği Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / Scopus Indexed Publications Collection |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
194
checked on Dec 23, 2024
Download(s)
230
checked on Dec 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.