Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/14449
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErten, Erdem-
dc.contributor.authorSökülmez, Buse Ezgi-
dc.date.accessioned2024-05-05T15:40:06Z-
dc.date.available2024-05-05T15:40:06Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/14449-
dc.description.abstractThis thesis examines the influence of ANY (Architecture New York) Magazine (1993-2000) in shaping the debates in architectural theory between critical and postcritical perspectives in the 1990s and 2000s. Dissecting ANY's contributors, its interaction with the construction and culture industries, its thematic and visual narratives, and its coverage, the research aims to reveal how the periodical mediated a significant transition in architectural theory. This transition involved a move away from a purely critical approach rooted in Continental theories characterized by ideological and post-structuralist critique towards a more practical, pragmatic, and solution-oriented architectural theory. The critical-to-post-critical transition was influenced by global technological, economic, and environmental changes, which prompted a reorientation of architectural theory towards real-world applications and pragmatic solutions. In analyzing ANY's influence in this transition through its contributors, its interaction with the construction and culture industries, its thematic and visual narratives, and its coverage, the research sheds light on the broader post-critical transition in architectural theory in the 1990s and the 2000s. Keywords: ANY Magazine, Post-Critical Architectural Theory, 1990s Architectural History and Theory, Critical-to-Post-Critical Transition, Architectural Mediaen_US
dc.description.abstractBu tez, ANY (Architecture New York) Magazine dergisinin (1993-2000) 1990'lar ve 2000'lerde mimarlık kuramında eleştirel ve eleştiri sonrası perspektifler arasındaki tartışmaları şekillendirmedeki etkisini incelemektedir. ANY'ye katkıda bulunanları, inşaat ve kültür endüstrileriyle etkileşimini, tematik ve görsel anlatılarını ve kapsama alanını inceleyen araştırma, derginin mimarlık kuramında önemli bir geçişe nasıl aracılık ettiğini ortaya koymayı amaçlıyor. Bu geçiş, ideolojik ve post-yapısalcı eleştiri ile karakterize edilen Kıta Avrupası teorilerine dayanan tamamen eleştirel bir yaklaşımdan daha pratik, pragmatik ve çözüm odaklı bir mimarlık teorisine doğru bir kaymayı içeriyordu. Eleştirelden post-eleştirele geçiş, mimarlık teorisinin gerçek dünya uygulamalarına ve pragmatik çözümlere doğru yeniden yönlendirilmesine yol açan küresel teknolojik, ekonomik ve çevresel değişimlerden etkilenmiştir. ANY'nin bu geçişteki etkisini, katkıda bulunanlar, inşaat ve kültür endüstrileriyle etkileşimi, tematik ve görsel anlatıları ve kapsamı üzerinden analiz eden araştırma, 1990'lar ve 2000'lerde mimarlık teorisindeki daha geniş çaplı eleştiri sonrası geçişe ışık tutuyor. Anahtar Kelimeler: ANY Dergisi, Eleştirel Sonrası Mimarlık Kuramı, 1990'ların Mimarlık Tarihi ve Kuramı, Eleştirelden Eleştiriye Sonrası Geçiş, Mimari Medyatr
dc.language.isoen-
dc.subjectArchitecture, Modern-
dc.subjectArchitecture, Philosophyen_US
dc.titleANY Magazine (1993-2000) and the post-critical transition in architectural theoryen_US
dc.title.alternativeAny magazine (1993-2000) ve mimarlık teorisinde eleştirel sonrası geçiş-
dc.typeMaster Thesis-
dc.departmentİzmir Institute of Technology: Architecture-
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage106en_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File SizeFormat 
14449.pdf18.76 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

106
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

30
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.