Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/13923
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDuvarcı, Yavuztr
dc.contributor.authorYüksel, Muzaffer Ardatr
dc.date.accessioned2023-11-02T11:53:02Z-
dc.date.available2023-11-02T11:53:02Z-
dc.date.issued2023-07en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/13923-
dc.descriptionThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, City and Regional Planning, Izmir, 2023en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 134-39)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractPeople prefer or have to choose different travel modes for various reasons while travelling. The Covid-19 Pandemic has led to the change and restructuring of social life by threatening people's health. It has created important changes on travel preferences and behaviors. The importance of travel preference in transportation has increased during the pandemic period. This study aims to contribute to the literature by comparing the change in travel patterns before and during the Covid-19 Pandemic. Lately, the current reasons for preference have been largely affected by the Covid-19 Pandemic. This study reveals how the travel preferences and external factors of travel have changed. In the study, home-based work, and home-based social travels were examined. The case study of the study includes central districts of İzmir. Research data obtained by 385 person-based surveys. Since the basic methodological approach is the before/during study, the study is examined in two periods, before and during the Covid-19 Pandemic. Chi Square and McNemar-Bowker Test methods were used in the study. The study discusses the significance of the Covid-19 Pandemic effect on travel preferences and external factors on travel preferences. As a result of the study, Covid-19 Pandemic effect on travel preferences and travel external factors was found to be significant. Social travels mode preferences were the most affected by external factors. Private car ownership was the strongest external factor in travel preference before the pandemic, and education level was the strongest external factor during the pandemic period. With the pandemic effect, the total strength of age, student/employee factors decreased, and the total strength of gender and education level factors increased. There was no change in the strength of the private car factor.en_US
dc.description.abstractİnsanlar seyahat ederken çeşitli nedenlerle farklı seyahat modlarını tercih etmekte ya da seçmek zorunda kalmaktadır. Covid-19 Pandemisi, insanların sağlığını tehdit ederek toplumsal hayatın değişmesine ve yeniden yapılanmasına neden olmuştur. Seyahat tercihleri ve davranışları üzerinde önemli değişiklikler yaratmıştır. Pandemi döneminde ulaşımda seyahat tercihinin önemi artmıştır. Bu çalışma, Covid-19 Pandemisi öncesi ve sırasında seyahat alışkanlıklarındaki değişimi karşılaştırarak literatüre katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Son zamanlarda güncel tercih sebepleri Covid-19 Pandemisinden büyük ölçüde etkilenmiştir. Bu çalışma, seyahat tercihlerinin ve dış seyahat faktörlerinin nasıl değiştiğini ortaya koymaktadır. Çalışmada ev-iş ve ev-sosyal seyahatleri incelenmiştir. Çalışma İzmir'in merkez ilçelerini kapsamaktadır. Araştırma verileri kişi bazlı 385 anketten elde edilmiştir. Temel metodolojik yaklaşım önce/sonra çalışması olduğu için çalışma, Covid-19 Pandemi öncesi ve pandemi sırasında olmak üzere iki dönemde incelenmektedir. Çalışmada Ki Kare ve McNemar-Bowker Testi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma, Covid-19 Pandemi etkisinin seyahat tercihleri üzerindeki önemini ve seyahat tercihlerinin dış faktörlerini tartışmaktadır. Çalışma sonucunda, seyahat tercihleri ve dış seyahat faktörlerinde Covid-19 Pandemi etkisi anlamlı bulunmuştur. Dış etkenlerden en çok etkilenen ise sosyal seyahat modu tercihleri oldu. Pandemi öncesi seyahat tercihinde en güçlü dış etken özel araç sahipliği, pandemi döneminde ise eğitim düzeyi en güçlü dış etkendi. Pandeminin etkisiyle yaş, öğrenci/çalışan faktörlerinin toplam gücü azalırken, cinsiyet ve eğitim düzeyi faktörlerinin toplam gücü arttı. Özel araç faktörünün gücünde bir değişiklik olmamıştır.tr
dc.format.extentxix, 200 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher01. Izmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTransfer centeren_US
dc.subjectTravel preference factorsen_US
dc.subjectUrban mobilityen_US
dc.subjectUrban transformationen_US
dc.titleFactors affecting the travel preferences and behaviors under the pandemic conditions: İzmir city caseen_US
dc.title.alternativeSalgın döneminde seyahat tercihlerini ve davranışlarını etkileyen faktörler: İzmir şehri örneğitr
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0001-6266-5364en_US
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, City and Regional Planningen_US
dc.relation.publicationcategoryTeztr
dc.identifier.yoktezid822891en_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10562963.pdfMaster Thesis4.64 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

136
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

64
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.