Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/13734
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDönmez, Cemalettinen_US
dc.contributor.authorAkhtari, Rohullahen_US
dc.date.accessioned2023-09-28T13:00:58Z-
dc.date.available2023-09-28T13:00:58Z-
dc.date.issued2023-03en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/13734-
dc.descriptionThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Civil Engineering, Izmir, 2023en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 92-95)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe strong-column weak-beam design ratio plays a crucial rule to design the structures particularly for high seismic region. Interestingly, the ratio to be used is still under spotlight for research. Observations and analytical studies have demonstrated that the ratio's effectiveness varies with some parameters. One of these parameters is the number of stories in a building. The failure mechanism of the structures depends on this ratio and the design ratio efficiency seems to change as building's stories increases. This efficiency also seem to saturate at a point depending on number of stories. In this study, three case studies have been assessed and analyzed. Each case study contains three reinforced concrete frames with different strong-column weak-beam design ratios that varies from 1.2 to 3.0. For each case study, the design ratios are ranged into three parts: (i) ratios between 1.2 to 1.5; (ii) ratios between 1.5 to 2.0; (iii) ratios between 2.0 to 3.0. The Turkish Earthquake Regulation (2018) has been utilized for the design procedures. The pushover and time-history analysis of frames were performed using OpenSees software framework (McKenna et al., 2010). Columns have been modeled with fiber sections and the beams have been modeled with concentrated rotational springs at the ends. Both members are accepted to be linear in between. The plastic hinge occurrence at the end of members were monitored to observe the frames' failure mechanism.en_US
dc.description.abstractGüçlü kolon zayıf kiriş tasarım oranı, özellikle yüksek sismik bölgelerdeki yapıların tasarlanmasında çok önemli bir rol oynamasına rağmen kullanılacak değerin büyüklüğü araştırmacılar için hala bir araştırma konusudur. Gözlemler ve analitik çalışmalar, oranın göçme mekanizmasına etkisinin bazı değişkenlerden etkilendiğini göstermiştir. Bu değişkenlerden biri de binaların kat sayısıdır. Yapıların göçme mekanizma şeklinin bu orandan etkilendiği görülmekte ve bina kat sayısı arttıkça kulanılan tasarım oranının veriminin de değiştiği gözlenmektedir. Katsayıdaki artışa bağlı iyileşmenin kat sayısına bağlı olarak bir noktada doyuma ulaştığı ayrıca gözlenmektedir. Bu tez kapsamında üç tip çerçeve tasarlanmış ve değerlendirilmiştir. Her çerçeve, 1.2 ila 3.0 arasında değişen farklı güçlü-kolon zayıf-kiriş tasarım oranlarına sahip üç tip çerçeve içermektedir. Her tip için tasarım oranları (i) 1.2 ile 15, (ii) 1.5 ila 2.0, (iii) 2.0 ila 3.0 değerlerine sahiptir. Çerçeve tasarımları Türk Deprem Yönetmeliğine (2018) uygun gerçekleştirilmiştir. Çerçevelerin itme ve zaman tanım alanında analizleri, OpenSees (McKenna et al., 2010) yazılım çerçevesi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Elemanların doğrusal olmayan davranışı kolonlarda eleman uçlarında fiber kesitler, kirişler de ise yine eleman uçlarındaki doğrusal olmayan eğilme yayları ile modellenmiştir. Her iki elemanda yaylar rasındaki bölgede elastik kabul edilmiştir. Çerçevelerin göçme mekanizmaları elemanların uçlarındaki plastik mafsal oluşumları izlenerek tanımlanmıştır.en_US
dc.format.extentxiii, 95 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher01. Izmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectStructural analysis (Engineering)en_US
dc.subjectPlastic hingesen_US
dc.subjectFailure mechanismen_US
dc.subjectColumn-beam moment strength ratioen_US
dc.subjectSeismic designen_US
dc.titleEffect of column-beam moment capacity ratios on the frame plastic failure mechanismen_US
dc.title.alternativeKolon-kiriş moment kapasite oranlarının çerçeve plastik hasar mekanizmasına etkisien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0001-5779-8023en_US
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Civil Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid812562en_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10541585.pdfMaster Thesis8.47 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

40
checked on May 6, 2024

Download(s)

18
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.