Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/13482
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKiper, Gökhan-
dc.contributor.authorArslan, Gökhan-
dc.date.accessioned2023-06-07T06:56:37Z-
dc.date.available2023-06-07T06:56:37Z-
dc.date.issued2022-12-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/13482-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=G_oJ1rKE4SgJUkomyAKpR7mDZmAMoUArWyU7j6cZqmEaRCh-hhBIqaFWe6r337SR-
dc.descriptionThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineering, Izmir, 2022en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 36-37)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe problem focused on this thesis is to minimize the fairing drag of dropped-hinge trailing edge flap mechanism of an aircraft. The background knowledge and literature review about the trailing edge flaps and mechanisms are presented, and two patents are examined. Accordingly, a parametric model for a double circular slotted arc track mechanism with a screw jack drive for a trailing edge flap is presented. This model is used in the kinetostatic design methodology. The methodology is applied for a small aircraft as a case study. The main novelty of this thesis is these model and methodology. According to the results, motor torque requirement for the screw jack is determined. The fairing depth is considerably reduced compared to a dropped hinge type mechanism.en_US
dc.description.abstractBu tezde odaklanılan problem bir uçağın düşük menteşe firar kenarı kanatçık mekanizma karenajının yarattığı sürüklenme kuvvetini en aza indirmektir. Firar kenarı kanatçıkları ve mekanizmaları hakkında bilgi altyapısı oluşturularak, literatür taranmış ve iki patent incelenmiştir. Bir firar kenarı kanatçık için kriko vida tahrikli çift raylı çembersel yay mekanizması parametrik modeli sunulmuştur. Bu model, geliştirilen kinetostatik tasarım yönteminde kullanılmıştır. Bu yöntem, küçük bir uçak için örnek çalışma olarak uygulanmıştır. Bu tezin özgün kısmı bu model ve yöntemdir. Sonuçlara göre kriko vidası için gerekli motor tork ihtiyacı belirlenmiştir. Kanatçığın doğrudan mesnetlendiği duruma göre karenaj derinliği önemli ölçüde azaltılmıştır.en_US
dc.format.extentx, 46 leaves-
dc.language.isoenen_US
dc.publisher01. Izmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFairing sizeen_US
dc.subjectTrailing edge flapsen_US
dc.subjectHigh lift devicesen_US
dc.subjectRemote center of motionen_US
dc.titleDevelopment of Kinetostatic Design Methodology for Airplane Flap Mechanismsen_US
dc.title.alternativeUçak flap mekanizmaları için kinetostatik tasarım yöntemi geliştirilmesien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid0000-0003-0218-9890-
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Mechanical Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.wosqualityN/A-
dc.identifier.scopusqualityN/A-
dc.identifier.yoktezid796140en_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10516411.pdfMaster Thesis1.91 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

280
checked on Dec 23, 2024

Download(s)

656
checked on Dec 23, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.