Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/11994
Title: | A Practical Finite Element Model of Tsadwa Type Semi-Rigid Connections for Push-Over Analysis of Steel Frames in Sap2000 | Other Titles: | Çelik Çerçevelerin Sap2000'de İtme Analizi için Üakgçk Tipi Yarı Rijit Bağlantıların Pratik Bir Sonlu Eleman Modeli | Authors: | Şeker, Öncel | Advisors: | Aktaş, Engin | Keywords: | Steel framing (Building Finite element model TSADWA SAP2000 |
Publisher: | 01. Izmir Institute of Technology | Abstract: | In steel structural analyses, beam to column connections is traditionally fully pinned or fully rigid. In the analysis assumption, moment (rigid) connections are assumed not to undergo rotation, and shear (pinned) connections can't transfer moment. These classifications do not represent actual connection behavior. Moment (rigid) connections have some relative flexibilities to rotate, and shear (pinned) connections have some capacity to transfer moment. In the light of these actual connection capabilities, another type of connection called partially restrained (PR) or semi-rigid connection is introduced. This study focuses on the behavior of bolted top, and seat angle with double web angle (TSADWA) connection using finite element method (FEM) software (ANSYS) to obtain moment-rotation curves, including geometrical and mechanical properties of the connection and adaptation of the PR connection behavior into the planar frame is performed for performance analysis through SAP2000 software by considering current codes and literature. Azizinamini's (Azizinamini, 1985) experimental and Frye and Morris's (Frye & Morris, 1975) mathematical moment-rotation curves are used to compare with the curves produced in the ANSYS to validate the feasibility of the finite element based PR connection models. A portal frame model with an 8S10 PR connection in the SAP2000 for performance analysis is also compared with the ANSYS portal frame model to demonstrate the correlation between the push-over analysesto reduce the margin of error. Although there is a lack of experimental information on the TSADWA connected frame models, results show that semi-rigid connection models and their usage on the steel frames can propose a reliable and practical methodology for the analysis process. Çelik yapı analizlerinde, kiriş-kolon bağlantıları geleneksel olarak tamamen pimli veya tamamen rijit olarak kabul edilir. Analiz varsayımında, dönmeye izin vermeyen moment (rijit) bağlantıları ve moment aktarmayan kesme (pimli) bağlantıları kullanılır. Bu sınıflandırmalar gerçek bağlantı davranışını temsil etmez. Aslında, moment (rijit) bağlantıların göreli dönme esneklikleri varken, kesme (pimli) bağlantıların moment aktarma kapasiteleri vardır. Bu gerçek bağlantı davranışı ışığında, kısmen kısıtlı veya yarı rijit bağlantı olarak adlandırılan başka bir bağlantı türü tanıtılmıştır. Bu çalışma; cıvatalı üst, alt ve gövdede çift korniyerli (ÜAKGÇK) yarı-rijit bağlantının geometrik ve mekanik özelliklerini içeren moment-dönme eğrilerini sonlu eleman yazılımı (ANSYS) ile oluşturmaya, bu eğrileri düzlemsel çerçeveler üzerinde kullanarak çelik çerçevelerin performans kapasitelerini elde etmeye dayanmaktadır. Gerçekleştirilen çerçeve analizleri, güncel yönetmelikler ve literatür bilgisi dikkate alınarak statik itme analiz yöntemi ile SAP2000 yazılımı aracılığıyla yapılmıştır. Bu süreç içerisinde, Azizinamini'nin (Azizinamini, 1985) deneysel, Frye ve Morris'in (Frye & Morris, 1975) matematiksel moment-dönme eğrileri sonlu eleman yazılımı (ANSYS) kullanılarak oluşturulan bağlantı modellerinin uygulanabilirliğini teyit etmek için kullanılmıştır. Performans analizi için 8S10 bağlantılı yarı-rijit bir portal çerçeve SAP2000 yazılımında modellenerek ANSYS yazılımında oluşturulan çerçeve modeli ile karşılaştırılmış, bu modeller arasındaki bağlılaşım irdelenerek hata payını azaltmak amaçlanmıştır. Çerçeve analizleri ile ilgili deneysel verilerin yokluğuna rağmen elde edilen sonuçlar yarı-rijit bağlantıların sonlu elemanlar aracılığıyla modellenebileceğini ve bu modellerin çerçeve analizleri içerisinde kullanılabileceğini göstermekte, analiz süreci için pratik ve güvenilir bir metodoloji önermektedir. |
Description: | Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Civil Engineering, Izmir, 2021 Includes bibliographical references (leaves. 86-89) Text in English; Abstract: Turkish and English |
URI: | https://hdl.handle.net/11147/11994 |
Appears in Collections: | Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10186209.pdf | Master Thesis | 3.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
1,620
checked on Dec 23, 2024
Download(s)
2,052
checked on Dec 23, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.