Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/11663
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKazanasmaz, Zehra Tuğçeen_US
dc.contributor.authorDurgut, Merveen_US
dc.date.accessioned2021-11-10T11:30:11Z-
dc.date.available2021-11-10T11:30:11Z-
dc.date.issued2021-06en_US
dc.identifier.citationDurgut, M. (2021). The effects of lighting conditions on visual comfort, satisfaction and motivation levels of architecture students. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/11663-
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2021en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves. 144-151)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractEducation is a significant part of human life as people spend important part of their lives in learning spaces. Various studies indicate that the quality of physical environment in learning spaces has a crucial impact on students' mood, motivation, performance, productivity, health, and well-being. There are many different physical conditions in an environment and among these factors lighting is one of the most important ones as it is a visible condition. Although there is a wealth of research on the effects of lighting conditions on students' learning, well-being, visual comfort, and performance in regular classrooms, there is a dearth of research about lighting conditions' effects in architecture design studios. Moreover, while research on the effects of lighting conditions on students' performance and well-being is abundant research that focuses on motivation levels of the students is scarce. In this regard, the aim of this study is to investigate how lighting conditions affect the visual comfort, satisfaction, and motivation levels of architecture students. Field measurements and surveys were utilized in three architecture studios. Findings demonstrated that lighting conditions have an important impact on students' visual comfort, satisfaction, and motivation levels. Lack of daylight illuminance, glare, improper artificial lighting, and insufficient lighting were all found to contribute to inappropriate lighting conditions. Lighting conditions have also been found to affect seating preference of users. Seating arrangement and distance from windows affected the perception of users regarding lighting conditions. Based upon the results, some suggestions that would help resolve problems caused by inappropriate lighting were also offered.en_US
dc.description.abstractEğitim uzun yıllar boyunca hayatımızın çok önemli bir parçası olmuştur. Pek çok kişi zamanın çoğunu eğitim yapılarında geçirir. Bu yüzden eğitim yapılarının fiziksel koşulları çok önemlidir. Pek çok çalışmanın sonucunda eğitim yapılarının fiziksel koşullarının öğrencilerin görsel konfor, sağlık, motivasyon, memnuniyet, performans ve verimlilikleri üzerinde önemli etkileri olduğu bulunmuştur. Bir yapıya dair pek çok fiziksel koşul bulunabilir. Bu faktörler arasında aydınlatma, görsel koşul olması nedeniyle özel bir yere sahiptir. Aydınlatma koşullarının sınıflarda öğrencilerin öğrenme, görsel konfor ve performansı üzerindeki etkilerine dair pek çok çalışma olmasına rağmen, mimari tasarım stüdyolarında mimarlık öğrencilerine olan etkisi üzerine çok az çalışma bulunmaktadır. Mimarlık öğrencileri çizgiler, şekiller ve renklerle çalıştığından aydınlatmanın mimari tasarım stüdyoları için özel bir yeri vardır. Ayrıca, yapılan çalışmalar aydınlatmanın öğrenciler üzerindeki fiziksel ve psikolojik pek çok etkisini incelemesine rağmen, motivasyon düzeylerine olan etkileri üzerine çok az çalışma bulunmaktadır. Tasarım eylemi yüksek enerji, motivasyon ve yaratıcılık gerektirir. Bu yüzden mimarlık öğrencilerinin motivasyonları önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı aydınlatma koşullarının mimarlık öğrencilerinin görsel konfor, memnuniyet ve motivasyon düzeyleri üzerine olan etkilerini araştırmaktır. Bu doğrultuda, üç farklı mimarlık stüdyosunda aydınlatma ölçümleri yapılmış ve bu stüdyoların öğrencilerine anket çalışması uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda aydınlatma koşullarının öğrencilerin görsel konfor, memnuniyet ve motivasyon düzeyleri üzerinde önemli etkileri olduğu bulunmuştur. Yetersiz günışığı seviyesi, kamaşma, uygun olmayan yapay aydınlatma ve yetersiz aydınlık seviyeleri yetersiz aydınlatma koşullarına sebep olmuştur. Ayrıca, aydınlatma koşullarının kullanıcıların oturma düzeni tercihlerini etkilediği bulunmuştur. Oturma düzeni ve pencereye olan mesafe öğrencilerin aydınlatma koşullarına dair algısını etkilemiştir. Çalışmanın sonuçları doğrultusunda, yetersiz aydınlatma koşullarına dair çözüm önerileri sunulmuştur.en_US
dc.format.extentxiv, 165 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisher01. Izmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectLightingen_US
dc.subjectLearning spacesen_US
dc.subjectLighting conditionsen_US
dc.titleThe effects of lighting conditions on visual comfort, satisfaction and motivation levels of architecture studentsen_US
dc.title.alternativeAydınlatma koşullarının mimarlık öğrencilerinin görsel konfor, memnuniyet ve motivasyon düzeylerine etkilerien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentThesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Architectureen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.affiliation01. Izmir Institute of Technologyen_US
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept01. Izmir Institute of Technology-
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
685960.pdfMaster Thesis4.6 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

614
checked on Mar 4, 2024

Download(s)

952
checked on Mar 4, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.