Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/11090
Title: Design of public open spaces in historical districts: The case of Urla
Other Titles: Tarihi çevrelerde kamusal açık alanların tasarımı: Urla örneği
Authors: Kocaman, Melis
Advisors: Kaya Erol, Nursen
Keywords: Open space--Turkey
Historic district
Urban design
Urla, İzmir
Publisher: 01. Izmir Institute of Technology
Source: Kocaman, M. (2020). Design of public open spaces in historical districts: The case of Urla. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey
Abstract: Historical districts are places formed as a result of the accumulation of tangible and intangible traces of the past. Public open spaces are important parts of historical districts. Public open spaces in historical districts are places for thinking, learning and social interaction where various social activities take place. They form the identity of the city. Therefore, it is important to preserve and maintain public open spaces in historical districts. The aim of the thesis is to develop principles for public open spaces in historical districts by considering the tangible and intangible traces of the past. This thesis examines how tangible and intangible historic traces of the past should be used in today's design. In this context, the thesis examines the public open space design approaches and principles for historical districts and to determines the public open space design principles through a case study. Within the scope of the thesis, firstly, the characteristics of public open spaces and the challenges faced in historical districts are examined, and design approaches and principles that include tangible and intangible historic traces in historical districts are studied. Secondly, examples across the world that have the tangible and intangible traces of the past in their designs are analyzed. Finally, within the scope of the Case of Urla, the design principles depend on tangible and intangible historic traces are specified for Urla Cumhuriyet Square and its surroundings.
Tarihi çevreler, geçmişin somut ve somut olmayan izlerinin birikmesi sonucu oluşan yerlerdir. Kamusal açık alanlar, tarihi çevrelerin önemli parçalarıdır. Tarihi çevrelerdeki kamusal açık alanlar, çeşitli sosyal etkinliklerin gerçekleştiği, düşünme, öğrenme ve sosyal etkileşim yerleridir. Kentin kimliğini oluştururlar. Bu nedenle tarihi çevrelerde kamusal açık alanların korunması ve yaşatılması önemlidir. Tezin amacı, geçmişin somut ve somut olmayan izlerini dikkate alarak tarihi çevrelerde kamusal açık alanlar için tasarım ilkeleri geliştirmektir. Bu tez, geçmişin somut ve somut olmayan tarihsel izlerinin günümüz tasarımında nasıl kullanılması gerektiğini incelemektedir. Bu bağlamda tez, tarihi çevreler için kamusal açık alan tasarım yaklaşımlarını ve ilkelerini inceler ve bir vaka çalışması yoluyla kamusal açık alan tasarım ilkeleri belirler. Tez kapsamında, ilk olarak, tarihi çevrelerdeki kamusal açık alanların özellikleri ve karşılaştığı zorluklar incelenerek, tarihi çevrelerde somut ve somut olmayan tarihi izleri içeren tasarım yaklaşımları ve ilkeleri incelenmiştir. İkinci olarak, tasarımlarında geçmişin somut ve somut olmayan izlerini taşıyan dünya çapında örnekler incelenmiştir. Son olarak Urla Örneği kapsamında Urla Cumhuriyet Meydanı ve çevresi için somut ve somut olmayan tarihi izlere dayanan tasarım ilkeleri belirlenmiştir.
Description: Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, City and Regional Planning, Izmir, 2020
Includes bibliographical references (leaves: 108-126)
Text in English; Abstract: Turkish and English
URI: https://hdl.handle.net/11147/11090
Appears in Collections:Master Degree / Yüksek Lisans Tezleri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
631209.pdfMasterThesis53.63 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

228
checked on Mar 25, 2024

Download(s)

362
checked on Mar 25, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.