Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/10334
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAytaç, Aysun-
dc.contributor.authorTimur Öğüt, Şebnem-
dc.date.accessioned2021-01-24T18:33:57Z-
dc.date.available2021-01-24T18:33:57Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn1305-970X-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10334-
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/196811-
dc.description.abstractBu çalışma, Türkiye'de Batılılaşma ile modern banyonun gündelik hayatımıza girişini ve 1980-2012 yılları arasında, tasarım, mimarlık ve dekorasyon dergilerinde yayınlanan banyo reklamlarına bakarak, banyo mekânının geçirdiği değişimi anlamaya çalışır. Çalışma, önce, modern banyonun 19. yüzyıl sonlarında Amerika'da ortaya çıkışını, Amerika'da geçirdiği erken evreleri, dönemin dergi reklamları ve katalog imajları ile destekleyerek kısaca değerlendirir. Sonrasında, Türkiye'de cumhuriyet sonrası modernleşme ve Batılılaşma çabaları ile modern banyonun gündelik hayatımıza girişini, toplumun bu yabancı unsur ile olan etkileşimini aktarır. Son olarak 1980-2012 yılları arasında, onar yıllık dönemler halinde, banyo ve banyo elemanları reklamlarının görselleri eşliğinde, Türkiye'de modern banyonun geçirdiği evreleri yorumlaren_US
dc.description.abstractThis study tries to understand the introduction of the modern bathroom into our everyday lives during the Westernisation period in Turkey and also tries to understand the change of the bathroom space by looking the advertisements in design, architecture and decoration magazines between 1980 and 2012. The study, first gives a short account on the appearance of the modern bathroom in the United States through the end of the 19th century and its early phases, supported by images from advertisements and catalogs. Afterwards, it shows the introduction of the modern bathroom into our lives within the efforts of modernisation and Westernisation after the foundation of the Turkish Republic and the interaction between the society and this foreign notion. Lastly, the study tries to read the phases of the modern bathroom and its elements in Turkey via the magazine advertisements through decades between the years 1980-2012en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherYaşar Üniversitesien_US
dc.relation.ispartofJournal of Yaşar Universityen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectModern banyoen_US
dc.subjectModernleşmeen_US
dc.subjectReklam görselleri-
dc.titleTürkiye'de modern banyonun değişimi: Dergi reklamları üzerinden bir değerlendirmeen_US
dc.title.alternativeThe change of modern bathroom in Turkey: An evaluation through magazine advertisementsen_US
dc.typeArticleen_US
dc.institutionauthorAytaç, Aysun-
dc.departmentİzmir Institute of Technology. Industrial Designen_US
dc.identifier.volume10en_US
dc.identifier.issue37en_US
dc.identifier.startpage6449en_US
dc.identifier.endpage6464en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid196811en_US
item.languageiso639-1tr-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeArticle-
Appears in Collections:Industrial Design / Endüstriyel Tasarım
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File SizeFormat 
10.19168-jyu.62919-179553.pdf2.41 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

34,110
checked on Jun 17, 2024

Download(s)

192
checked on Jun 17, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.