Sales History-Based Demand Prediction by Using Generalized Linear Models

dc.contributor.advisor Tekir, Selma
dc.contributor.author Özenboy, Başar
dc.contributor.other 03.04. Department of Computer Engineering
dc.contributor.other 03. Faculty of Engineering
dc.contributor.other 01. Izmir Institute of Technology
dc.date.accessioned 2017-01-27T07:11:36Z
dc.date.available 2017-01-27T07:11:36Z
dc.date.issued 2016-07
dc.description Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Computer Engineering, Izmir, 2016 en_US
dc.description Full text release delayed at author's request until 2016.11.01 en_US
dc.description Includes bibliographical references (leaves: 99-101) en_US
dc.description xii, 101 leaves en_US
dc.description.abstract Improved data collection and storage capabilities make vast amounts of data available in appropriate formats. Commercial enterprises store their sales data. It’s vital for companies to accurately predict demand by utilizing the existing sales data. Such predictive analytics is a crucial part of their decision support systems to increase the profitability of the company. In predictive data analytics, the branch of regression modeling commonly is used to predict a numerical response variable like sales amount. In recent years, generalized linear models provide a generalization to better address the specificities of the problem at hand. To begin with, they relax the assumption of normally distributed error terms. Moreover, the relationship of the set of predictor variables and the response variable could be represented by a set of link functions rather than the sole choice of the identity function. This thesis models the sales amount prediction problem through the use of generalized linear models. Unique company sales data are explored and fitted accordingly with the right distribution function of the response variable along with an appropriate link function. The experimental results are compared with the other regression models, classification algorithms, and time series models. The model selection is performed via the use of MSE and AIC metrics respectively. en_US
dc.description.abstract Gelişmiş veri toplama ve depolama yetenekleri çok büyük miktarlardaki verileri uygun formatlarda erişilebilir hale getirmektedir. Birçok ticari firma kurumsal verilerini dijital ortamda saklayabilmektedir. Bu durumda, tahminleme analitiği firmaların karlılıklarını yükseltmek için karar destek sistemlerinin önemli bir parçası haline gelmiştir. Tahminleme analitiğinde, regresyon modelleme dalı genellikle satış miktarı gibi nümerik yanıt değişkeninin tahminlemesinde kullanılır. Son yıllarda, genelleştirilmiş doğrusal modeller ele alınan problemleri daha iyi adresleyen bir genelleştirme sağlamak için kullanılmaya başlanmıştır. İlk olarak, modellerdeki hata terimlerinin normal dağıldığı varsayımından vazgeçilmiş, daha sonra, tahmin değişkenleri ile yanıt değişkeni arasındaki ilişki tek bir birim fonksiyonu yerine bağ fonksiyonları ile ifade edilmiştir. Bu tezin kapsamında genelleştirilmiş doğrusal modeller kullanılarak satış miktarı tahminleme probleminin modellemesi çalışması yapılmıştır. Bir firmaya ait satış verileri keşifçi veri analizi teknikleri ile incelenmiştir. Yanıt değişkeninin uyum gösterdiği olasılık dağılımına göre uygun bir bağ fonksiyonu kullanılmıştır. Deneysel sonuçlar diğer regresyon modelleri, sınıflandırma algoritmaları ve zaman serileri modelleri ile karşılaştırılmıştır. Model seçimi Akaike ölçütü (AIC) ve ortalama hata kareleri (MSE) metrikleri kullanılarak uygulanmıştır. en_US
dc.identifier.citation Özenboy, B. (2016). Sales history-based demand prediction by using generalized linear models. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkey en_US
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11147/2868
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Izmir Institute of Technology en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Generalized linear models en_US
dc.subject Data mining en_US
dc.subject Mean square error en_US
dc.subject Akaike’s information criterion en_US
dc.subject Sales data en_US
dc.title Sales History-Based Demand Prediction by Using Generalized Linear Models en_US
dc.title.alternative Genelleştirilmiş Doğrusal Modeller Kullanarak Satış Geçmişi Tabanlı Talep Tahminlemesi en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Özenboy, Başar
gdc.author.institutional Tekir, Selma
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.description.department Thesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Computer Engineering en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication 57639474-3954-4f77-a84c-db8a079648a8
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 57639474-3954-4f77-a84c-db8a079648a8
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4014-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4004-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4003-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9af2b05f-28ac-4014-8abe-a4dfe192da5e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
T001484.pdf
Size:
2.33 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
MasterThesis

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: