Effectiveness of Retail Lighting in Terms of User Satisfaction and Light Quality

dc.contributor.advisor Kazanasmaz, Zehra Tuğçe
dc.contributor.author Ketencioğlu, Duhan
dc.contributor.other 02.02. Department of Architecture
dc.contributor.other 02. Faculty of Architecture
dc.contributor.other 01. Izmir Institute of Technology
dc.date.accessioned 2022-03-18T11:09:15Z
dc.date.available 2022-03-18T11:09:15Z
dc.date.issued 2021-12
dc.description Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2021 en_US
dc.description Includes bibliographical references (leaves. 61-64) en_US
dc.description Text in English; Abstract: Turkish and English en_US
dc.description.abstract The primary purpose of lighting design is to create visuality that can perform different tasks and perceive spaces and objects it means that visual comfort conditions. Visual comfort related with the quantity and quality of light. There are some points to be considered in order to ensure the lighting design that changes/determines according to the standards of each environment: light amount, color, direction, color rendering, and uniformity of light. All these determine the quality of lighting in the environment. Effectiveness of retail lighting related with how to design retail stores. In this study, which examines the effect of retail lighting in terms of human satisfaction and light quality, firstly what lighting is, its purposes and benefits are discussed. Then, necessary visual comfort conditions for stores, brand images and strategies, standards and requirements of lighting designs for customers are mentioned. This information was gathered by examining the main sources of lighting standards. In the studies conducted on this subject, it has been determined that there are incomplete studies examining "different age groups, socio-cultural groups, different store profiles, daylight effects and customer/employee satisfaction". For this reason, a survey was conducted in Boyner and DeFacto stores in İzmir Westpark AVM to support the study, and it was emphasized the effectiveness of lighting designs in terms of users' satisfaction and light quality. en_US
dc.description.abstract Aydınlatma tasarımının temel amacı, farklı görevleri yerine getirebilen, mekan ve nesneleri algılayabilen görsellik oluşturmak, bunu yaparken de görsel konfor koşullarını sağlamaktır. Işığın miktarı ve kalitesi görsel konfor ile ilgilidir. Her ortamın standartlarına göre değişen/belirlenen aydınlatma tasarımının sağlanması için dikkat edilmesi gereken bazı noktalar vardır: ışık miktarı, rengi, yönü, renksel geriverimi, ışığın tekdüzeliği gibi. Tüm bunlar ortamdaki aydınlatmanın kalitesini belirler. Mağaza aydınlatmasının etkisi, mağazaların nasıl tasarlanacağı ile ilgilidir. İnsan memnuniyeti ve ışık kalitesi açısından mağaza aydınlatmasının etkisini inceleyen bu çalışmada, öncelikle aydınlatmanın ne olduğu, amaçları ve faydaları ele alınmaktadır. Daha sonra, mağazalar için gerekli görsel konfor koşulları, marka imajları ve müşteriler için aydınlatma tasarımlarının stratejileri, standartları ve gereksinimlerinden bahsedilmiştir. Bu bilgiler, aydınlatma standartlarının ana kaynakları incelenerek toplanmıştır. Bu konuda yapılan araştırmalarda, "farklı yaş grupları, sosyo-kültürel gruplar, farklı mağaza profilleri, gün ışığı etkileri ve müşteri/çalışan algısının" incelendiği eksik çalışmaların olduğu tespit edilmiştir. O sebeple, çalışmayı desteklemek amacıyla İzmir Westpark AVM'de bulunan Boyner ve DeFacto mağazalarında anket çalışması yapılmış olup, aydınlatma tasarımlarının kullanıcıların memnuniyet ve ışık kalitesi açısından etkinliği üzerinde durulmuştur. en_US
dc.format.extent ix, 70 leaves
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11147/12016
dc.language.iso en en_US
dc.publisher 01. Izmir Institute of Technology en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Light in architecture en_US
dc.subject Lighting design en_US
dc.subject Shop lighting en_US
dc.subject Light quality en_US
dc.title Effectiveness of Retail Lighting in Terms of User Satisfaction and Light Quality en_US
dc.title.alternative Mağaza Aydınlatmasının Kullanıcı Memnuniyeti ve Işık Kalitesi Açısından Etkinliği en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0001-6089-274X
gdc.author.id 0000-0001-6089-274X en_US
gdc.author.institutional Kazanasmaz, Zehra Tuğçe
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.contributor.affiliation 01. Izmir Institute of Technology en_US
gdc.description.department Thesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Architecture en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.wosquality N/A
relation.isAuthorOfPublication 199bb65d-4746-4276-bc6a-a4648af67d89
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 199bb65d-4746-4276-bc6a-a4648af67d89
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4026-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4006-8abe-a4dfe194da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4003-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9af2b05f-28ac-4026-8abe-a4dfe192da5e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
10436176.pdf
Size:
1.9 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Master Thesis

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.2 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: