Formation of Architectural History as a Discipline in Modern Architectural Education in Turkey

dc.contributor.advisor İnceköse, Ülkü
dc.contributor.author Yıldırım Özcan, Helin
dc.contributor.author İnceköse, Ülkü
dc.contributor.author Yıldırım Özcan, Helin
dc.date.accessioned 2022-05-17T07:06:30Z
dc.date.available 2022-05-17T07:06:30Z
dc.date.issued 2022
dc.description Thesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Architecture, Izmir, 2022 en_US
dc.description Includes bibliographical references (leaves. 96-101) en_US
dc.description Text in English; Abstract: Turkish and English en_US
dc.description.abstract Architectural history courses, which examine the architectural works, buildings, and social structure of societies from various civilizations, regions, and ages with multiple viewpoints, are an important part of architectural education. In Turkey, within the scope of the education programs, architectural history courses take place in doctorate, master, and undergraduate programs, and in terms of undergraduate education, they are one of the critical elements of the compulsory courses. Undergraduate architectural education and architectural history courses are taught in 101 of Turkey's 204 universities, but when these courses are examined from a varied perspective, they show differences in the distribution to the semesters, duration, scope and subject content, naming, course sources, or local and national crediting. While this situation causes an architecture student studying architecture in Turkey to graduate with knowledge of architectural history at different scales, it also contradicts the National Qualifications Framework Charter in Turkey. Also, the consequences of this situation appear in many areas with negative examples both in education life and the built environment. In this context, within the scope of this study, architectural history courses in undergraduate architectural education in Turkey are examined through data from the ECTS information package with the purpose of revealing the portfolio of architectural history education. The main objective of this study is to examine the effects of the causes and consequences of these differences on architectural undergraduate education by analyzing the different approaches seen in the scope of Architecture History courses in undergraduate architecture education in Turkey using numerical data. en_US
dc.description.abstract Farklı uygarlıklar, ülkeler ve zamanlardaki mimari yapıları çok yönlü olarak ele alan Mimarlık tarihi dersleri, mimarlık eğitiminin önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Doktora, yüksek lisans ve lisans programlarının kapsamlarında yer alan Mimarlık Tarihi dersleri, lisans programı çerçevesinde öğrencilere zorunlu dersler olarak verilmektedir. Türkiye’de toplamda 101 farklı üniversitede mimarlık lisans eğitiminin bir parçası olarak ele alınan bu dersler, yerel ve ulusal kredilendirilmeleri, dönemlere yayılışları, konu içerikleri, adlandırılışları veya ders kaynakları açısından farklılıklar göstermektedir. Türkiye’de YÖK tarafından Uluslararası Mimarlık Eğitimi Tüzüğü örnek hazırlanan Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi ve MİAK tarafından hazırlanan mimarlık eğitimi standartlarıyla çelişen bu durum Türkiye’de Mimarlık Lisans Eğitimi içerisindeki Mimarlık Tarihi derslerinin kapsamlarında dengesizliklere sebep olurken, mimarlık eğitimi gören öğrencilerin bilgiye eşit ulaşma hakkıyla da ters düşmektedir. Bu bağlamda, bu çalışma kapsamında Türkiye’de mimarlık lisans eğitimi içerisindeki mimarlık tarihi dersleri, üniversitelerin akts bilgi paketindeki veriler üzerinde karşılaştırmalı olarak incelenerek, okullarda verilen mimarlık tarihi eğitiminin portföyünü ortaya konmaya çalışılmıştır. Bu çalışmayla beraber, Türkiye’de mimarlık lisans eğitiminde Mimarlık Tarihi derslerinin kapsamlarında görülen farklı yaklaşımların sayısal veriler üzerinden durum analizlerinin yapılması, ve ortaya çıkan sonuçların mimarlık lisans eğitime etkilerinin incelenmesi hedeflenmiştir. en_US
dc.format.extent xii, 107 leaves
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11147/12067
dc.identifier.uri https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=_F5QEpayDXGqGZlp9XiFtEzPWtu_92QeB-HYl_qSQaY-VmFOfkgftzz6qA2GN0TN
dc.language.iso en en_US
dc.publisher 01. Izmir Institute of Technology en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Architectural history en_US
dc.subject Architectural education en_US
dc.subject Architecture en_US
dc.subject Architectural history courses en_US
dc.title Formation of Architectural History as a Discipline in Modern Architectural Education in Turkey en_US
dc.title.alternative Türkiye'de Modern Mimarlık Eğitiminde Mimarlık Tarihi Disiplininin Oluşum Süreci en_US
dc.type Master Thesis en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.id 0000-0003-3400-7481
gdc.author.institutional İnceköse, Ülkü
gdc.author.institutional Yıldırım Özcan, Helin
gdc.coar.access open access
gdc.coar.type text::thesis::master thesis
gdc.contributor.affiliation 01. Izmir Institute of Technology en_US
gdc.description.department Thesis (Master)--İzmir Institute of Technology, Architecture en_US
gdc.description.publicationcategory Tez en_US
gdc.identifier.yoktezid 630948 en_US
relation.isAuthorOfPublication 1c1e3d26-0e1b-4d30-a239-ccef7a6e5b1e
relation.isAuthorOfPublication 86a3467f-bb00-4a45-9448-60bcbbd83e95
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery 1c1e3d26-0e1b-4d30-a239-ccef7a6e5b1e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4026-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4003-8abe-a4dfe192da5e
relation.isOrgUnitOfPublication 9af2b05f-28ac-4006-8abe-a4dfe194da5e
relation.isOrgUnitOfPublication.latestForDiscovery 9af2b05f-28ac-4026-8abe-a4dfe192da5e

Files

Original bundle

Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
10178444.pdf
Size:
2.69 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Master Thesis

License bundle

Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.2 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: