Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/7469
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSavacı, Ferit Acar
dc.contributor.authorYılmaz, Serpil-
dc.date.accessioned2019-12-12T12:44:07Z
dc.date.available2019-12-12T12:44:07Z
dc.date.issued2019-07en_US
dc.identifier.citationYılmaz, S. (2019). Stability analysis and control of stochastic power systems. Unpublished doctoral dissertation, Izmir Institute of Technology, Izmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/7469
dc.descriptionThesis (Doctoral)--Izmir Institute of Technology, Electronics and Communication Engineering, Izmir, 2019en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 80-85)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractIncrease of the electricity generation and the growth of global electricity consumption lead to an increase in the power fluctuations. In this dissertation, we have proposed a novel approach by modeling these fluctuations as alpha-stable Levy processes. We have focused on the stability analysis and control for stochastic single machine infinite bus system with an emphasis on (1) understanding the effect of impulsive and asymmetric power fluctuations on the rotor angle stability, and (2) developing control rule for synchronism in the presence of Wiener and alpha-stable Levy type power fluctuations. We have investigated the basin stability over the parameter space of mechanical power and damping parameters in the presence of alpha-stable Levy type load fluctuations. The probabilities of returning to the stable equilibrium point have been calculated for different characteristic exponent and skewness parameters of alpha-stable Levy motion to see the effect of impulsive and asymmetric load fluctuations. It has been shown that the impulsiveness and/or asymmetry in the distributions of the load fluctuations can cause the instability of the rotor angle. Hence, the synchronism is lost and the rotor angle despite being stable in the sense of probability, might not be stable in the mean square sense. Furthermore, we have studied the control of the rotor angle stability of single machine infinite bus power system in the presence of Wiener type stochastic fluctuations by minimizing the stochastic sensitivity function. We have also derived an analytical expression for the rotor angle dispersion of single machine infinite bus system in the presence of alpha-stable Levy type power fluctuations. The control rule for the minimization of the rotor angle dispersion has been achieved.en_US
dc.description.abstractElektrik üretiminin artması ve küresel elektrik tüketiminin büyümesi güç dalgalanmalarında artışa yol açmaktadır. Bu tezde, bu dalgalanmaları alfa-kararlı Levy rassal süreçler olarak modelleyerek yeni bir yaklaşım önerildi. Stokastik tek makine sonsuz bara güç sistemlerinde (1) dürtüsel ve asimetrik güç dalgalanmalarının rotor açı kararlılığı üzerindeki etkisinin anlaşılmasına, ve (2) Wiener ve alfa-kararlı Levy tipi güç dalgalanmaları altında senkronizasyon için kontrol kuralı geliştirilmesine önem verilerek kararlılık analizi ve kontrolüne odaklanıldı. Yük dalgalanmalarının dağılımındaki dürtüsellik ve/veya asimetrinin, rotor açısının kararsızlığına neden olabileceği gösterildi. Bu nedenle, senkronizasyonun kaybıyla birlikte, rotor açısı dağılım açısından kararlı olmasına rağmen, ortalama kare anlamında kararlı olmayabilir. Alfa-kararlı Levy tipi yük dalgalanmalarının varlığında mekanik güç ve sönüm parametrelerine bağlı olarak rotor açısının kararlılığının sağlandığı başlangıç koşullarının kümesi bulundu. Dürtüsel ve asimetrik yük dalgalanmalarının etkisini incelemek için farklı karakteristik üstel ve simetri (çarpıklık) parametreleri seçildi ve rotor açısının kararlı denge noktasına geri dönme olasılıkları hesaplandı. Ayrıca, Wiener tipi stokastik dalgalanmaların varlığında rassal hassasiyet fonksiyonunu en aza indirerek, tek makineli sonsuz bara güç sistemlerinde rotor açı kararlılığının kontrolü incelendi. Alfa-kararlı Levy tipi güç dalgalanmalarının varlığında tek makineli sonsuz bara sisteminin rotor açı saçılımı için analitik bir ifade çıkarıldı. Rotor açı saçılımını en aza indirgeyen kontrol kuralı elde edildi.en_US
dc.format.extentxiv, 87 leavesen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectElectric power systemsen_US
dc.subjectAngular stabilityen_US
dc.subjectWiener processen_US
dc.subjectStohastic processesen_US
dc.titleStability analysis and control of stochastic power systemsen_US
dc.title.alternativeStokastik güç sistemlerinin kararlılık analizi ve kontrolüen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.institutionauthorYılmaz, Serpil-
dc.departmentThesis (Doctoral)--İzmir Institute of Technology, Electrical and Electronics Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Phd Degree / Doktora
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T002041.pdfDoctoralThesis35.6 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

188
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

88
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.