Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11147/12594
Title: | Pandemi döneminde yükseköğretimde engelli öğrenci el kitabı | Authors: | Akmeşe, Pelin Aslan, Soner Tenikler, Gökhan Varlıklı, Canan Şahan, Gizem Gedik, Zümrüt Toker, Huriye Can, Özge Hıdır, Melis Danacı, Miray Özözen Görgün, Bora Altun, Delal Gamze Oral, Ezgi |
Keywords: | Engelliler Pandemi COVID-19 |
Publisher: | Izmir Üniversiteler Platformu | Abstract: | Covid-19 kısaltması ile bilinen ve tüm dünyayı etkisi altına alan virüs salgını nedeniyle ülkemizde 16 Mart 2020 tarihinde yüz yüze eğitime ara veren üniversiteler, Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) aldığı kararla 2020-2021 eğitim-öğretim yılına uzaktan eğitim yöntemi ile başlamış olup salgının hala tehlikeli yayılışını sürdürmesi nedeniyle bu eğitim yöntemini kullanmaya devam etmektedir. John Hopkins Üniversitesi’nin verilerine göre dünya genelinde 52 milyon 824 bin kişinin yakalandığı, 1 milyon 294 binden fazla kişinin yaşamını yitirdiği küresel salgın (John Hopkins Üniversitesi, 13.11.2020), etkisini arttırarak ikinci kış döneminde sağlığımızı tehdit etmeye devam etmektedir. Üniversiteler eğitim-öğretim açısından diğer kademelere göre daha esnek ve çeşitlendirilmiş çalışma yöntemlerine sahip olsalar da üniversite öğrencileri yaşanan salgından etkilenmektedir. Üniversite öğrencilerinin arasında bulunan engelli öğrenci grubu da etkilenen kesimlerin başında gelmektedir. Türkiye’de nüfusun yüzde 12’sini oluşturan engelli bireyler, yükseköğretimde YÖK’ün 2019 yılı verilerine göre 47 bin 751 öğrenciden oluşmaktadır. Engelli öğrencilerin 38 bin 895’ini engel durumu bilinmeyenler, 2 bin 705’ini fiziksel engelli, 2 bin 316’sını kronik sağlık sorunu olanlar, 2 bin 31’ini görme ve bin 103’ünü işitme engelli öğrenciler oluşturmaktadır. Engel gruplarının temsilinde otizm spektrum bozukluğu, Asperger sendromu, öğrenme güçlüğü, dikkat eksikliği ve zihinsel yetersizliği olan öğrenciler az temsil edilmekteyse de ülkemizde 119 zihinsel engelli, 31 öğrenme güçlüğü olan, 58 dikkat eksikliği ve otizm tanısı alan, 21 de Asperger sendromu olan öğrenci yükseköğretimden yararlanmaktadır. Covid-19 salgını bizlere engelli öğrencilerin fiziksel erişim, eğitim içeriği gibi halihazırda var olan eşitsizliklerine eğitim içeriğine ulaşım ve özel gereksinimlerin karşılanması gibi ek önlemlerin alınması, uyarlamaların yapılması ve bu düzenlemelerin hızla gerçekleştirilmesi sorumluluğunu yükledi. İzmir Üniversiteler Platformu altında engellilik alanında üniversite öğrencilerinin yaşamını kolaylaştırmak adına çalışan alt çalışma grubumuz, Covid-19 salgını döneminde engelli öğrencilerin yaşadığı sorunlara değinmek ve uygulanan çözüm yollarını yaygınlaştırmak için bir el kitabı hazırlamıştır. | Description: | İzmir Üniversiteler Platformu Engelsiz Üniversite Operasyon Grubu tarafından Kasım 2020 yayınlanmıştır. | URI: | https://hdl.handle.net/11147/12594 | ISBN: | 978-975-6590-15-7 |
Appears in Collections: | Rectorate / Rektörlük |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
290
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
118
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.