Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/11719
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKaya, Nazife Aslı-
dc.contributor.authorErkarslan, Önder-
dc.date.accessioned2021-12-02T18:13:56Z-
dc.date.available2021-12-02T18:13:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn2651-4877-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.33439/ergonomi.598932-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/11719-
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/426069-
dc.description.abstractThe aim of the research is to determine the anthropometric measures of school children aged 12-13, who live in Izmir, Turkey, in order to propose anthropometrically appropriate school furniture (desk and chair), and to compare findings with the available classroom furniture produced according to Standards of Classroom Furniture, published by Republic Of Turkey General Directorate of Primary Education to determine potential mismatches. A total of twelve anthropometric data were collected by convenience sampling from 393 (207 male and 186 female) students. The data were analyzed with the aid of the SPSS v13 software on a desktop computer. Descriptive statistics for each anthropometric dimension are given as mean, standard deviation and 5th and 95th percentile values for male and female in mm. The obtained anthropometric data used for calculating classroom furniture dimensions, sitting height, seat depth, seat width, backrest height and desk height. Mismatches were found when the findings were compared with the Standards of Classroom Furniture, published by Republic Of Turkey General Directorate of Primary Education.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı İzmir ilinde okuyan 12-13 yaş arası öğrencilerin antropometrik verilerinin belirlenerek onlar için ergonomik uygunlukta okul sırası ve masası ölçülerinin saptanması ve standartları T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nca belirlenerek okulların kullanımına tahsis edilmiş olan sınıf mobilyalarının öğrenciler için uygun olup olmadığının tespit edilmesidir. Bu kapsamda 393 (207 erkek ve 186 kadın) öğrenciden 12 farklı antropometrik ölçü toplanmıştır. Toplanan ölçüler SPSS v13 yazılımı yardımıyla analiz edilmiş, her ölçü için ortalama, %5 ve %95 olmak üzere betimsel istatistiki değerler elde edilmiştir. Elde edilen antropometrik veriler uygun oturma yüksekliği, oturma genişliği, oturma derinliği, sırtlık yüksekliği ve masa yüksekliği ölçülerinin hesaplanmasında kullanılmış, ve mevcut sıra ve masa ölçüleriyle karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucu, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı’nca belirlenmiş sınıf mobilyası ölçülerinin İzmir ilinde okuyan öğrenciler için uygunluğunun tartışmalı olduğu sonucuna varılmıştır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofErgonomien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectErgonomicsen_US
dc.subjectAnthropometryen_US
dc.subjectClassroom furnitureen_US
dc.titleMismatch between classroom furniture and student body dimensions: case of İzmiren_US
dc.title.alternativeSınıf mobilyaları ve öğrenci vücut ölçüleri arasındaki uyumun araştırılması: İzmir örneğien_US
dc.typeArticleen_US
dc.authoridIndustrial designen_US
dc.institutionauthorErkarslan, Önder-
dc.departmentİzmir Institute of Technology. Industrial Designen_US
dc.identifier.volume2en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage167en_US
dc.identifier.endpage177en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.doi10.33439/ergonomi.598932-
dc.identifier.trdizinid426069en_US
dc.identifier.wosqualityN/A-
dc.identifier.scopusqualityN/A-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeArticle-
crisitem.author.dept02.04. Department of Industrial Design-
Appears in Collections:Industrial Design / Endüstriyel Tasarım
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File SizeFormat 
dcff1ab2-cb66-4281-816f-44481beb161d.pdf372.11 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

42,056
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

382
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.