Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11147/10337
Title: Senaryo temelli karayolu rotalarının coğrafi bilgi sistemleri kullanılarak belirlenmesi, Simav-Kütahya rotası örneği, Türkiye
Other Titles: Determining scenario based highway routes using geographic information systems; a case study of Simav-Kütahya routes, Turkey
Authors: Erdem, Umut
Keywords: Rota planlama
Route planning
Digital elevation model
Transportation
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Ulaşım planlaması, şehir plancılarının optimum karayolu rotalarını belirlemelerinde rasyonel teknikler kullanımını gerektirmektedir. Bu gerekliliği sağlamak için, bu çalışma coğrafya bilgi sistemleri ve ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) sayısal yükseklik modelini kullanarak en az maliyetli ve en kısa senaryo temelli karayolu rotalarını Kütahya ve Simav kentleri arasında oluşturmayı ve mevcut rotalarla karşılaştırmayı amaçlamaktadır. En az maliyetli ve en kısa rotaları oluşturmak için seçilen çalışma alanı Orta Anadolu ile deniz ve limanlara sahip olan Ege bölgesi arasındaki geçiş bölgesinde yer almaktadır. Bu çalışmada kullanılan metodoloji üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm iki adımdan oluşmaktadır: (i) kullanılacak faktörlerin oluşturulması (ii) farklı ulaşım temalarına odaklanan senaryoların belirlenmesi. İkinci bölümde tüm faktörler senaryolara göre ağırlıklandırılmıştır. Üçüncü bölümde Least Cost Path analizi kullanılarak en az maliyetli ve en kısa rotalar oluşturulmuştur. Oluşturulan rotalar kendi aralarında ve ayrıca mevcuttaki rotalarla ağırlıklandırılan faktörlere göre değerlendirilmiştir.
Transportation planning requires more efforts from city planners to use rational techniques to determine optimum road routes. To fulfill this requirement, this study aims at generating the cheapest and the shortest scenario based routes using Geographic Information Systems (GIS) and Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer (ASTER) Digital Elevation Model (DEM) with Least Cost Path analysis between the Simav and the Kutahya cities, and comparing them with existing routes. For generating the shortest and the cheapest route, these cities are selected as sample since the study region is located in the transition area between central Anatolia and Aegean Region which has access to the sea and regional ports. The methodology used in this study is composed of three parts: first part consists of two steps; (i) generating the factors and (ii) determining scenarios focusing on different transportation themes that are used in the study process. In second part all factors are weighed regarding scenarios. In the third part of the study the outputs Path A (cheapest) and Path B (shortest) are generated by Least Cost Path analysis. The output routes were compared not only with each other, but also with the existing routes in terms of the generated factors.
URI: https://hdl.handle.net/11147/10337
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/235451
ISSN: 1300-7009
2147-5881
Appears in Collections:City and Regional Planning / Şehir ve Bölge Planlama
TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection

Files in This Item:
File SizeFormat 
52c53821-f4e4-4e8d-ab7f-c59331bd5483.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,932
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

72
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.