Library / Kütüphane
Permanent URI for this collectionhttps://hdl.handle.net/11147/19
Browse
Recent Submissions
Presentation Bilimsel görünürlük için akılı araçlar: araştırma ve yayında yapay zeka(2025-09-12) Gürdal, Gültekin12 Eylül 2025 tarihinde Dicle Üniversitesi ev sahipliğinde "E-Kaynaklardan Entelektüel Değere: Yapay Zekâ ile Dönüşen İçerikler’’ temasıyla gerçekleştirilen EazyDays2025 Toplantısında gerçekleştirilen sunumdur.Presentation Dijital çağda akademik yayıncılık: Açık erişim, veri politikaları ve yeni yayımlama modelleri(2025-08-29) Gürdal, Gültekin2022 yılında ilki düzenlenen "Yayıncılık Yaz Okulu" üçüncü kez 26 Ağustos-1 Eylül 2024 tarihlerinde T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, Konya Büyükşehir Belediyesi ve Necmettin Erbakan Üniversitesi tarafından Sosyal İnovasyon Ajansı yürütücülüğünde Konya'da “Nitelikli Bilimsel Yayıncılık” temasıyla düzenlenecektir. Program kapsamında ülkemiz genelinden çok sayıda başvuru arasından seçilen otuz genç, uzman eğitmenlerle, sektör profesyonelleriyle buluşacaktır. Necmettin Erbakan Üniversitesi ve Kültür ve Turizm Bakanlığı işbirliğiyle25-31 Ağustos 2025 tarihleri arasında gerçekleştirilen IV. Yayıncılık Yaz Okulu kapsamında yapılan sunumu içermektedir.Presentation Bilimin geleceği: Açık bilim, yapay zeka sinerjisi ve GCRIS AI(2025-08-28) Gürdal, Gültekin28 Ağustos 2025 tarihinde Kadir Has Üniversitesi'nde gerçekleştirilen etkinlikte yapılan sunumdur.report.listelement.badge Exploring the internationalization of transformative journal agreements(Transform2Open, 2025) Meistring, Marcel; Ferguson, Lea Maria; Gürdal, Gültekin; Schäffler, Hildegard; Mittermaier, Bernhard; Bieg, Nicola; Lazarus, Jens; Liping, Gu; Widmark, Wilhelm; Pampel, Heinz; Höhnow, Tobias; Kostädt, Peter; Schön, Margit; Shelly, Joshua; Vleugel, MathijsTransform2Open is a project funded by the German Research Foundation (DFG) that addresses the development of budgets, criteria, competency profiles, and other processes at research institutions related to the finan cial aspects of the open access transformation. The project’s internationalization workshop in March 2025 explored “the Internationalization of Transformative Journal Agreements”: though they differ in the details, trans formative agreements share the underlying principle of combining costs for open access publishing and reading, with the ultimate goal of open access transformation. Drawing on examples and negotiation experience, the workshop stressed the importance and opportunities of standardisation, with a particular focus on the international level, while also recognizing standardization’s limitations and the need for a degree of variation and flexibility.Presentation Açık bilim, veri yönetimi, yapay zeka ve GCRIS(2025) Gürdal, Gültekin17 Haziran 2025 tarihinde Fenerbahçe Üniversitesi’nde rektör, rektör yardımcıları ve akademisyenlerin katılımıyla düzenlenen "Açık Bilim, Veri Yönetimi, Yapay Zeka ve GCRIS" başlıklı seminerde; Açık Bilim, Veri Yönetimi ve Yapay Zeka araçlarının akademik kullanımını ile GCRIS’in araştırma etkisini artırma stratejilerinin anlatıldığı sunumdur.Conference Object Top trends for open science in Türkiye(2025) Gürdal, Gültekin; Kafalı Can, Gönül12-14 Mayıs 2025 tarihleri arasında Japonya, Tokyo'da gerçekleştirilen COAR Annual Conference 2025'te gerçekleştirilen sunumdur.Conference Object Localization and implementation of the COAR controlled vocabulary for repositories in Turkey(2025) Gürdal, Gültekin; Binen, Ayşen12-14 Mayıs 2025 tarihleri arasında Japonya, Tokyo'da gerçekleştirilen COAR Annual Conference 2025'te gerçekleştirilen sunumdur.Article Lessons equitable open access for the to global transition to research(Open Future, 2025) Hagemann, Melissa; Gürdal, Gültekin; Madran, Orçun; Bulut, BurcuOpen access unlocks research and facilitates collaborations to address the world’s greatest challenges. It allows the public to engage with research and supports policymakers, journalists, medical professionals, teachers, students and the general public to translate research into action. Since open access (OA) was defined by the Budapest Open Access Initiative (BOAI) in 2002, a global movement has driven OA from an untested concept into the mainstream. Yet to fully realize the promise of OA that was envisioned when the BOAI was launched, we must ensure that the systems we are building are equitable and enable anyone, anywhere to both access and contribute to the global record of scholarship. To achieve this goal, we can take lessons from countries that pioneered the equitable development of scholarly communications. This paper is based on a series of interviews conducted with OA leaders who are implementing equitable OA models. Today, approximately half of all research articles are OA and freely available to read, yet new barriers have been created for authors to publish. These barriers, including Article Processing Charges (APCs) and the current research assessment system, are not impacting authors evenly. APCs are fees charged by publishers to authors (or their institution) to make their research articles OA. The rise in use of APCs essentially shifts the paywall from the reader to the author. There is growing recognition that OA publishing models that rely on APCs paid by authors are neither equitable nor sustainable. Researchers, including those early in their careers, as well as those in the Global South, often lack the financial resources necessary to pay APCs. Globally, there is a need to reform research assessment and rewards to improve incentives. The current assessment system faces challenges including a focus on metrics over quality, marginalization of important research areas, and a lack of recognition for diverse research outputs and contributions. Many countries in the Global South now use the Web of Science, 1a commercial platform which uses the Journal Impact Factor. While there are myriad problems with the use of such metrics, including a bias towards English-language research, these metrics are often used to determine university rankings. In the Global South, where some institutions do not have the funds to purchase journal subscriptions, leaders have developed their own systems and structures, including publishing platforms and repositories. What they have created is an ecosystem of community-led infrastructure, institutional support for publishing and alternative forms of research assessment which have allowed academics to be involved in the creation of the publishing enterprise and not simply to adopt the governance structures imposed by private interests. Yet these successful initiatives, such as the publishing platforms, Redalyc and SciELO in Latin America, are under threat from commercial models, particularly the APC-based business model, being driven from the Global North. The BOAI20 Recommendations emphasize that “OA is not an end in itself, but a means to further ends. Above all, it is a means to the equity, quality, usability, and sustainability of research.” Equitable models of OA do not charge authors to publish and are openly available online. OA journals which do not charge fees to read or publish in have become known as diamond journals. In addition, depositing versions of articles into institutional or subject based repositories, known as the green route, also represent an equitable form of OA. These equitable models of OA are supported by community-governed infrastructure, akin to a Public Digital Infrastructure for OA. Through interviews with OA leaders in Chile, Costa Rica, India, Indonesia, Mexico, South Africa, Türkiye, and Zimbabwe who are implementing equitable models, I offer lessons for the global transition to equitable OA.Presentation Araştırmacıları güçlendirmek: telif hakkını korumak ve açık erişim yayıncılıkta etkinizi en üst düzeye çıkarmak(01. Izmir Institute of Technology, 2025) Gürdal, Gültekin; Kafalı Can, GönülPATTERN Projesi kapsamında 21 Nisan 2025 ve 30 Nisan 2025 tarihlerinde online olarak gerçekleştirilen "Araştırmacıları güçlendirmek: telif hakkını korumak ve açık erişim yayıncılıkta etkinizi en üst düzeye çıkarmak" başlıklı eğitime ait sunumdur.Presentation Her yönüyle yapay zeka(2025) Gürdal, Gültekin; Gürdal, GültekinUluslararası Kıbrıs Üniversitesi ev sahipliğinde KKTC'de 13-14 Nisan 2025 tarihinde gerçekleştirilen Yapay Zeka ve Üniversite Kütüphaneler Çalıştayında yapılan sunumdur.Conference Object Etkili makale yazım teknikleri ve yapay zeka(01. Izmir Institute of Technology, 2025) Çelebi, Cem; Gürdal, Gültekin; Güler, Günnur; Bayındır-Buchhalter, İrem; Bayram, Banu; İdin, Şükrü MerterİYTE Araştırmalar Direktörlüğü ve İYTE Kütüphanesi iş birliği ile 7 Mart 2025 tarihinde "Etkili Makale Yazma Teknikleri ve Yapay Zeka" başlıklı web semineri gerçekleştirilmiştir. Bu kayıt, seminerde yapılan sunumları ve seminer video kaydını içermektedir.Presentation Kütüphaneler için Dijital Pazarlama(2025) Karagöz, Ece Ekitöz; Gürdal, Gültekinİzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE) Kütüphanesi olarak, Daire Başkanı Gültekin Gürdal'ın Moderatörlüğünde ve Berry Dijital Reklam Ajansı Dijital Marka Uzmanı Ece Ekitöz Karagöz ile kütüphanelerin dijital dünyada etkili bir şekilde var olmalarına yönelik stratejilerin ele alınacağı "Kütüphaneler için Dijital Pazarlama" başlıklı bir web semineri düzenlenmiştir. Seminerde, dijital pazarlamanın temelleri, geleceği ve kütüphaneler için özel stratejiler konuşulmuştur.Presentation Kurumsal akademik arşiv uygulama planı(2025) Gürdal, GültekinDIRNA projesi kapsamında 24 Ocak 2025 tarihinde gerçekleştirilen toplantıda Repository implementation plan hakkında yapılan sunumdur.Presentation Eğitim ve araştırmada yapay zeka(01. Izmir Institute of Technology, 2025) Gürdal, GültekinText İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde yapay zeka devrimi(ANKOS, 2024) Gürdal, GültekinYapay zekanın gücünü aldığı en önemli girişim olan açık erişim ve açık bilimde Türkiye’nin öncü üniversitesi İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü (İYTE), Rektör Prof. Dr. Yusuf Baran liderliğinde yapay zeka alanında da fark yaratmaya devam ediyor. Türkiye’de bir devlet üniversitesi olarak ilk kez yapay zeka politikasını senatosunda onaylayan İYTE, bu vizyoner yaklaşımıyla dikkatleri üzerine çekiyor.Article Üniversite kütüphanecilerinin yapay zeka algıları, kütüphanelerde uygulama alanları ve geleceği(2024) Gürdal, Gültekin; Çuhadar, Sami; Mert, Selma; Gezer, Çağatay; Helvacıoğlu, Ece; Arus, Oya; Aslan, Özlem; Karslı, Melahat; Sönmez, Çiğdem; Taş, Ali; Açıkalın, Cansu; Mazlumoğlu, Ayça Aydemir; Erken, Mehmet; Yılmaz, Müberra; Çerkez, Özlem Araz; Uğur, Emrullah; Menemenlioğlu, Alper; Şenoğlu, Aysel; Atlı, SongülGünümüzde kütüphaneler, değişen teknoloji ve yeniliklerden etkilenen kurumlar arasında yer almaktadır. Yapay zeka teknolojilerinin popüler hale gelmesi, kütüphane hizmetlerini de dönüştürmeye başlamıştır. Bu araştırmada, Türkiye’deki üniversite kütüphanelerinin yapay zeka teknoloji ve uygulamalarının gelişim sürecinde yapmış olduğu ve yapmayı planladığı düzenlemeleri tespit etmek ve ilgili döneme özel geliştirdikleri hizmetleri belirlemek amacıyla bir anket uygulanmıştır. Anket, Türkiye’deki 208 üniversite kütüphanesinden 111 üniversite kütüphanesi yöneticisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi ile üniversite kütüphanelerinin yapay zeka teknolojileri ve uygulamaları hakkındaki durumu, bilgi ve farkındalık düzeyleri belirlenmiş, eksik ve zayıf yönlerin geliştirilmesine yönelik önlemler ve öneriler sunulmuştur. İlgili araştırma, yapay zeka konusunda Türkiye’de üniversite kütüphanesi yöneticilerinden görüş ve öneri alarak gerçekleştirilen ilk ve en kapsamlı çalışmadır. Araştırma bulguları, üniversite kütüphanelerinin ChatGPT, Gemini, Grammarly vb. yapay zeka uygulamalarını belirli düzeyde kullandıklarını ancak yapay zeka ile ilgili kurumsal politika geliştirme, personele yetkinlik kazandırma ve planlama konularında ihtiyaçlarının olduğu ortaya çıkmıştır.Presentation Araştırmanızın Sınırlarını Aşın: Açık Bilimle Fark Yaratın(2024-12-04) Gürdal, GültekinDIRNA Projesi kapsamında 04-08 Aralık 2024 tarihleri arasında Bakü'de gerçekleşen toplantıda yapılan sunumdur.Conference Object Araştırmacılarımız Soruyor, Biz Cevaplıyoruz: Açık Erişim ile İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar(01. Izmir Institute of Technology, 2024)İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Daire Başkanı Gültekin Gürdal moderatörlüğünde 24 Ekim 2024 tarihinde Açık Erişim Haftası kapsamında Doç. Dr. Ahu Arslan Yıldız ve Dr. Öğretim Üyesi Atakan Ekiz ile birlikte gerçekleştirilen "Araştırmacılarımız Soruyor, Biz Cevaplıyoruz: Açık Erişim İle İlgili Doğru Bilinen Yanlışlar" başlıklı canlı yayının kaydıdır.Conference Object Openaire General Assembly and Annual Meeting Video(2024-10) Gürdal, Gültekin; Kafalı Can, GönülThis is the video of the OpenAIRE General Assembly and Annual Meeting held in İzmir on 25-26 September 2024.Presentation Enstitümüzün Kalbi: İyte Kütüphanesi(2024-10-01) Gürdal, Gültekin; Kafalı Can, Gönül1-2 Ekim 2024 tarihleri arasında yapılan İYTE Oryantasyon Programına yönelik hazırlanan İYTE Kütüphanesi tanıtım videosudur.
