• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@IZTECH
  • 9. Araştırma Çıktıları / Research Outputs
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
  • View Item
  •   DSpace@IZTECH
  • 9. Araştırma Çıktıları / Research Outputs
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ART AS A POLITICAL ACT: THE RUSSIAN AGIT-PROPS OF THE 1920S

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Savaşır, Gökçeçiçek
Güleç, Ece

Metadata

Show full item record

Abstract

Emerged in the mid-19th century, the mechanical reproduction techniques changed the definitions of work of art, artist, and social role of art. These transformations have triggered an extensive sociocultural revolution during the 20th century. Art turned out to be an instrument for guiding the masses; and the communist ideology politicized aesthetics as a strategy of the power. The Russian Constructivists of the 1920s utilized agitation and propaganda techniques (agit-props) in their art for creating an aesthetic language for the political propaganda. This study argues that the Russian avantgarde aiming to bring art into everyday life and urban space became an instrument for aestheticization of politics. The scope is limited to the agit-props appropriated by the Bolshevik power. Dwelling on textual and visual documents from literature, it scrutinizes the topic with a historical interpretation research method. It aims to discuss the agit-props within the framework of politics and aesthetic revolution in everyday life and urban space.
 
19. yüzyılın ortalarında ortaya çıkan mekanik yeniden üretim teknikleri, sanat eserinin ve sanatçının tanımları ile sanatın toplumsal rolünü dönüştürmüş; 20. Yüzyıl boyunca sürecek geniş kapsamlı bir sosyo-kültürel devrimi de tetiklemiştir. Sanat, kitleleri yönlendirme aracına dönüşmüştür ve komünist ideoloji, iktidar stratejileri bağlamında estetiği siyasallaştırmıştır. 1920’lerin Rus Konstrüktivistleri sanatlarında, yeni bir estetik dil ve siyasi propaganda oluşturmak için ajitasyon ve propaganda tekniklerini (ajit-proplar) kullanmıştır. Bu çalışma, sanatı kente ve gündelik hayata katmayı amaçlayan Rus avangardının siyasetin estetikleştirilmesinde bir araç haline geldiğini savlamaktadır. Çalışmanın kapsamı, Bolşevik iktidar eliyle oluşturulmuş ajit-proplar ile sınırlandırılmıştır. Literatürden yazılı ve görsel kaynaklara başvuran çalışma, konuyu tarihselyorumlama araştırma yöntemiyle ele almaktadır. Ajit-propları, estetik-siyaset ilişkisi, kentsel mekânda ve gündelik hayatta estetik devrim çerçevesinde tartışmayı hedeflemektedir.
 

Source

Art-e Sanat Dergisi

Volume

13

Issue

25

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpZM05qUTFOUT09
https://hdl.handle.net/11147/9930

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection [213]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@IZTECH

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


| Policy | | Guide | Library | idealdspace University | OAI-PMH |

IYTE, İzmir, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
idealdspace University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@IZTECH is member of:



DSpace Release 6.2