Show simple item record

dc.contributor.advisorŞenol, Fatma
dc.contributor.authorAbatay, Gülce
dc.date.accessioned2019-12-02T08:33:08Z
dc.date.available2019-12-02T08:33:08Z
dc.date.issued2019-07en_US
dc.identifier.citationAbatay, G. (2019). Children's active commuting to schools in different neighbourhoods: Design of streets as child friendy environments. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11147/7411
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, City and Regional Planning, Izmir, 2019en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 106-113)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.description.abstractThe study examines the factors that affect the 8-11 years old primary school students' commute to school by using active transportation modes (i.e., walking and bicycling). Active commuting to school is promoted for children as the main opportunity for children’s physical activity for their physical and even mental health. However, in recent years there has been a significant decrease in the number of children who engage in physical activity in many parts of the world including Turkey. As a result of rapid urbanization, decreasing number of open spaces in urban areas and also increasing level of car ownership are seen as the main reasons for children’s passive lifestyles. One of the easiest and most practical ways to adopt physical activity in children's daily life is to enable children to commute to their school by walking or bicycling. On the other hand, although there are increasing number of studies abroad, there is an important literature gap about the factors affecting children’s active commuting to school in Turkey. Besides multiple social factors (such as parents' concerns about the safety of their children) children's perceptions about physical characteristics of the built environment (such as land use and vehicular traffic) are some of the significant factors shaping travel mode of children to school. The aim of this study is to identify the social and physical factors that affect mode choice of children's commuting to their school while examining children's and their parents' experiences and expectations about the built environment. Developing as a study about 8-11 years old primary school students in two schools of two neighbourhoods in Bornova/Izmir, this thesis deploys fields observations and majorly user surveys with these children and their parents about their experiences of commuting to school. Finally, it develops recommendations and strategies for the physical design of the streets for children to use active transportation opportunities.en_US
dc.description.abstractAraştırma 8-11 yaşındaki ilk öğretim öğrencilerinin okula aktif bir şekilde (yürüyerek veya bisikletle) gidip gelmesini etkileyen faktörleri incelemektedir. Çocukların fiziksel ve zihinsel sağlıkları için okula aktif bir şekilde gidip gelmeleri fiziksel aktivitelerinin temel fırsatı olarak teşvik edilmektedir. Fakat, son yıllarda Türkiye dahil olmak üzere dünyanın pek çok yerinde fiziksel aktivite yapan çocuk sayısında önemli bir düşüş gözlemlenmektedir. Hızlı kentleşmenin bir sonucu olarak, kentsel mekanlardaki açık alanların azalması ve araç sahipliğindeki artış, çocukların pasif yaşam tarzlarını sürdürmelerinin nedenleri olarak görülmektedir. Çocukların hayatında fiziksel aktivitenin bir günlük yaşam aktivitesi olarak benimsenmesinin en kolay ve uygulanabilir yolu çocukların okula gidip gelmelerinde aktif olmalarıdır. Öte yandan, bu konuda yurtdışında bir çok sayıda çalışma olmasına rağmen, Türkiye'de çocukların okula aktif bir şekilde gidip gelmelerini etkileyen faktörler hakkında önemli bir literatür açığı bulunmaktadır. Bir çok sosyal faktörün yanı sıra (ebeveynlerin çocuklarının güvenlikleri ile ilgili endişeleri gibi) çocukların yapılı çevrenin fiziksel özelliklerine ilişkin algıları (arazi kullanımı ve araç trafiği gibi) çocukların okula gidip gelirken kullandığı seyahat modlarını şekillendiren önemli faktörlerden bazılarıdır. Bu çalışmanın amacı, çocukların ve ebeveynlerinin yapılı çevreye ilişkin deneyimlerini ve beklentilerini incelerken, çocukların okula gidip gelirken kullandığı ulaşım modlarını etkileyen sosyal ve fiziksel faktörleri belirlemektir. Bornova / İzmir'de iki mahallenin iki ilkokulunda 8-11 yaşındaki ilk öğretim öğrencileri hakkında bir araştırma olarak geliştirilen bu tez, alan gözlemleri ve büyük ölçüde çocuklar ve ebeveynlerinin okula gidip gelme deneyimleri hakkında kullanıcı anketleri sunmaktadır. Son olarak, çocukların aktif ulaşım fırsatlarını kullanmaları için sokakların fiziksel tasarımına dair öneriler ve stratejiler geliştirmektedir.en_US
dc.format.extentxiii, 125 leavesen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectChildren’s active commutingen_US
dc.subjectChildren’s travel modeen_US
dc.subjectBuilt environmenten_US
dc.subjectUrban designen_US
dc.subjectChildren's pathwaysen_US
dc.titleChildren's active commuting to schools in different neighbourhoods: Design of streets as child friendy environmentsen_US
dc.title.alternativeÇocukların farklı mahallelerdeki okullara aktif gidiş-gelişi: Sokakların çocuk dostu çevreler olarak tasarımıen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIzmir Institute of Technology. City and Regional Planningen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record