Show simple item record

dc.contributor.authorKul, Fatma Nurşen
dc.date.accessioned2017-04-04T07:45:49Z
dc.date.available2017-04-04T07:45:49Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationKul, F. N. (2012). Primary schools of Izmir (1923-1950) (1). Metu Journal of the Faculty of Architecture, 29(2), 259-284. doi:10.4305/METU.JFA.2012.2.12en_US
dc.identifier.issn0258-5316
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.4305/METU.JFA.2012.2.12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/5214
dc.description.abstractThis study aims to identify primary school buildings constructed inIzmir between the years 1923 and 1950 and understand them withinthe national context and its reflection on the local. For this purpose, thenational primary education system and school construction policies wereresearched, and their local reflections were discussed through the specificcase of Izmir. The results of this research demonstrate that the national policies,instigating the extension of school buildings throughout the country, weresuccessfully implemented in Izmir, and contrary to numerous other cities,new school buildings were constructed homogenously not only in thecity and sub-province centers but also in the villages. This meant that, awide spectrum of schools differing in their scales and qualities, rangingfrom multi-spaced city and sub-province schools built in highly populatedareas to single-spaced village schools constructed in settlements of lowpopulation levels were built in Izmir. Detailed archival research, sitesurveys and literature reviews showed that 500 new primary schools werebuilt in 1923-1950, 99 of which provided information in more detail in theform of visual and written documents. Based on this data, it was possible toestablish the type of projects that were implemented in Izmir, the designingpersons or institutions, their design criteria and the school constructionprocessesen_US
dc.description.abstractBu çalışma, erken Cumhuriyet döneminde İzmir’de inşa edilmiş ilkokul binalarını oluşumlarında etkili olan ulusal ve yerel kontext içinde ele alarak incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda öncelikli olarak ulusal ölçekteki ilköğretim ve okul inşaat politikaları incelenmiş, bu politikaların yerel yansımaları tartışılmış ve bu sürecin okul binalarını nasıl biçimlendirdiği İzmir örneği üzerinde ortaya konmuştur. Araştırma sonuçları, İzmir’de erken Cumhuriyet dönemi eğitim politikalarının başarıyla uygulanmış olduğunu ve kalabalık nüfuslu yerleşimlerde inşa edilen çok sınıflı şehir ve kasaba okullarından az nüfuslu yerleşimlerde inşa edilen tek sınıflı köy okullarına kadar birçok farklı ölçek ve nitelikte okul binası inşa edildiğini göstermiştir. Kapsamlı bir arşiv, arazi ve literatür araştırması sonucunda 1923-1950 yılları arasında yaklaşık 500 ilkokul binasının inşa edildiği saptanmış, bunlardan 99 tanesine ilişkin ise daha ayrıntılı görsel ve yazılı bilgi ve belgelere ulaşılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherMiddle East Technical Universityen_US
dc.relation.isversionof10.4305/METU.JFA.2012.2.12en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEarly Republican architectureen_US
dc.subjectIzmiren_US
dc.subjectPrimary school buildingsen_US
dc.titlePrimary schools of Izmir (1923-1950) (1)en_US
dc.title.alternativeİzmir'de ilkokullar (1923-1950)en_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.authorIDTR119889en_US
dc.contributor.institutionauthorKul, Fatma Nurşen
dc.relation.journalMetu Journal of the Faculty of Architectureen_US
dc.contributor.departmentIzmir Institute of Technology. Architectural Restorationen_US
dc.identifier.volume29en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage259en_US
dc.identifier.endpage284en_US
dc.identifier.wosWOS:000209022400014
dc.identifier.scopusSCOPUS:2-s2.0-84873899735
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record