Show simple item record

dc.contributor.advisorBaşoğlu, Ahmet Nurien_US
dc.contributor.authorGöken, Müge
dc.date.accessioned2016-04-27T07:28:40Z
dc.date.available2016-04-27T07:28:40Z
dc.date.issued2015-12
dc.identifier.citationGöken, M. (2015). Exploring adoption of smart glasses: Applications in medical industry. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/4558
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Industrial Design, Izmir, 2015en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 182-191)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionix, 191 leavesen_US
dc.description.abstractThis research is a study exploring the utilization of smart glasses by physicians and their adoption to these products in medical industry. Although different smart glasses were examined in the process by literature review, in whole work, M100 was used as a physical product. In this research study, three research methods were preferred. These are semi-structured in-depth interview, expert focus group work and experimental study. 95 constructs were extracted from literature review and interviews by physicians. 15 most significant constructs were selected by physicians in the expert focus group work. At the end, 75 physicians answered a survey related with 30 constructs. These constructs include the most significant design inputs of smart glasses for the expert group. The survey included approximately 50 questions. According to survey, screen ergonomic was the most preferred design input of smart glasses for physicians. The other four significant design inputs are technical support, privacy, adjustability and ease of monitoring medical data in order. To sum up, this study states that designers of smart glasses should consider these five significant design factors at the first stage of smart glasses product development.en_US
dc.description.abstractBu çalışma, doktorların sağlık endüstrisinde akıllı gözlüğü kullanımını ve bu ürüne olan adaptasyonlarını araştıran bir çalışmadır. Bu süreçte farklı akıllı gözlüklerle ilgili makaleler incelense de, genel olarak tüm çalışmada fiziksel ürün olarak Vuzix M100 marka akıllı gözlük kullanılmıştır. Bu araştırmada, derinlemesine röportaj, uzman grup fokus grup çalışması ve deneysel çalışma yöntemleri kullanılmıştır. Makale analizleri ve röportajlar sonucunda 95 adet kavram incelenmiştir. Fokus grup çalışmasında doktorlardan 95 kavramdan onlar için önemli 15 kavramı seçmeleri istenmiştir. Fokus grup çalışmasının sonucunda en önemli 30 tasarım girdisi belirlenmiştir. Deneysel çalışmada; 75 hekime bu 30 kavramı ölçen yaklaşık 50 soru sorulmuştur. Bu çalışmanın sonucunda hekimlerin akıllı gözlüğün geliştirilmesi ile ilgili en çok tercih ettikleri tasarım ögesi ekran ergonomisinin geliştirilmesi olmuştur. Diğer dört tercihleri ise sırayla; teknik destek, gizlilik hakkı, kişiye göre ayarlanabilirlik ve medikal bilgilerin ekranda görüntülenebilmesi olmuştur. Sonuç olarak; tasarımcıların hekimler için geliştirecekleri akıllı gözlük tasarımında öncelikli olarak bu beş kavramı dikkate almaları önerilmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSmart glassesen_US
dc.subjectMedical applicationsen_US
dc.subjectDesign factorsen_US
dc.subjectProduct developmenten_US
dc.subjectInnovation adoptionen_US
dc.subjectSmart materials in designen_US
dc.titleExploring adoption of smart glasses: Applications in medical industryen_US
dc.title.alternativeAkıllı gözlüklerin benimsenmesinin keşfedilmesi: Sağlık endüstrisindeki uygulamalaren_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.authorIDTR215322en_US
dc.contributor.departmentIzmir Institute of Technology. Industrial Designen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record