• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@IZTECH
  • 9. Araştırma Çıktıları / Research Outputs
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
  • View Item
  •   DSpace@IZTECH
  • 9. Araştırma Çıktıları / Research Outputs
  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkiye'de Modern Banyonun Değişimi: Dergi Reklamları Üzerinden Bir Değerlendirme

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2015

Author

Aytaç, Aysun
Öğüt, Şebnem Timur

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu çalışma, Türkiye'de Batılılaşma ile modern banyonun gündelik hayatımıza girişini ve 1980-2012 yılları arasında, tasarım, mimarlık ve dekorasyon dergilerinde yayınlanan banyo reklamlarına bakarak, banyo mekânının geçirdiği değişimi anlamaya çalışır. Çalışma, önce, modern banyonun 19. yüzyıl sonlarında Amerika'da ortaya çıkışını, Amerika'da geçirdiği erken evreleri, dönemin dergi reklamları ve katalog imajları ile destekleyerek kısaca değerlendirir. Sonrasında, Türkiye'de cumhuriyet sonrası modernleşme ve Batılılaşma çabaları ile modern banyonun gündelik hayatımıza girişini, toplumun bu yabancı unsur ile olan etkileşimini aktarır. Son olarak 1980-2012 yılları arasında, onar yıllık dönemler halinde, banyo ve banyo elemanları reklamlarının görselleri eşliğinde, Türkiye'de modern banyonun geçirdiği evreleri yorumlar
 
This study tries to understand the introduction of the modern bathroom into our everyday lives during the Westernisation period in Turkey and also tries to understand the change of the bathroom space by looking the advertisements in design, architecture and decoration magazines between 1980 and 2012. The study, first gives a short account on the appearance of the modern bathroom in the United States through the end of the 19th century and its early phases, supported by images from advertisements and catalogs. Afterwards, it shows the introduction of the modern bathroom into our lives within the efforts of modernisation and Westernisation after the foundation of the Turkish Republic and the interaction between the society and this foreign notion. Lastly, the study tries to read the phases of the modern bathroom and its elements in Turkey via the magazine advertisements through decades between the years 1980-2012
 

Source

Journal of Yasar University

Volume

10

Issue

37

URI

https://app.trdizin.gov.tr/makale/TVRrMk9ERXhNUT09
https://hdl.handle.net/11147/10033

Collections

  • TR Dizin İndeksli Yayınlar / TR Dizin Indexed Publications Collection [213]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@IZTECH

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


| Policy | | Guide | Library | idealdspace University | OAI-PMH |

IYTE, İzmir, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
idealdspace University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@IZTECH is member of:



DSpace Release 6.2