Show simple item record

dc.contributor.advisorTatlıcıoğlu, Enveren_US
dc.contributor.authorDeniz, Meryem
dc.date.accessioned2015-12-28T09:32:43Z
dc.date.available2015-12-28T09:32:43Z
dc.date.issued2015-07
dc.identifier.citationDeniz, M. (2015). Compensator design for twin rotor systems. Unpublished master's thesis, İzmir Institute of Technology, İzmir, Turkeyen_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11147/4440
dc.descriptionThesis (Master)--Izmir Institute of Technology, Electronics and Communication Engineering, Izmir, 2015en_US
dc.descriptionFull text release delayed at author's request until 2017.08.27en_US
dc.descriptionIncludes bibliographical references (leaves: 42-46)en_US
dc.descriptionText in English; Abstract: Turkish and Englishen_US
dc.descriptionxii, 46 leavesen_US
dc.description.abstractIn this thesis study, modeling and control of the in-house developed twin rotor systems are aimed. Firstly, two input-output models are obtained by using experimentally collected data. One model is obtained as transfer functions in the Laplace domain while the other is a neural network based model. Nextly, lag and lead type compensators are designed and then experimentally verified on the twin rotor system. Specifically, first, lag and lag-lag compensators are designed to obtain a reduced steady state error when compared with proportional controllers. Secondly, lead compensation is discussed to obtain a reduced overshoot. Finally, to make use of their favorable properties at the same time, lag-lead compensators are designed. All the compensators are applied to the twin rotor system in our laboratory.en_US
dc.description.abstractBu tezde laboratuvarımızda geliştirilmiş olan çift rotorlu sistemin modellenmesi ve denetimi amaçlanmıştır. Deney düzeneğinden toplanan veriler kullanılarak sistemin dikey ve yatay eksende modellenmesi yapay sinir ağı tabanlı modelleme ve transfer fonksiyonu şeklinde ifade edilmektedir. Daha sonra lag ve lead düzenleyiciler tasarlanıp laboratuvarımızda bulunan çift rotorlu sistem üzerine bu düzenleyiciler uygulanmaktadır. Öncelikle lag düzenleyici tasarlayıp sisteme uyguladıktan sonra sistemin kalıcı durum hatasının oransal denetleyiciye göre azaldığı gözlemlenmektedir. Bu ölçüde lag-lag düzenleyici tasarlayıp sistemin kalıcı durum hatasının daha küçük değerlere ulaştığı görülmektedir. Daha sonra lead düzenleyici tasarlayarak sistemin aşma değerinin düşürülmesi amaçlanmaktadır. Hem lag hem de lead düzenleyicinin özelliklerinden faydalanmak için lag-lead düzenleyici tasarlayarak sistemin hem kalıcı durum hatasını azaltmak hem de aşma değerini düşürmek hedeflenmiştir. Tasarlanan tüm düzenleyiciler laboratuvarımızda bulunan çift rotorlu sisteme uygulanarak deneysel gerçeklenme sağlanmaktadır.en_US
dc.description.sponsorshipTÜBİTAK grant number 113E147 and IYTE University Research Grant Commission under grant number 2010-IYTE-15en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherIzmir Institute of Technologyen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessen_US
dc.subjectRotorsen_US
dc.subjectCompensatorsen_US
dc.subjectTwin rotor systemen_US
dc.subjectElectric controllersen_US
dc.titleCompensator design for twin rotor systemsen_US
dc.title.alternativeÇift rotorlu sistemler için düzenleyici tasarımıen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentIzmir Institute of Technology. Electronics and Communication Engineeringen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record